Skip to content
ananász design weboldal készítés seo logó készítés logó
  • Főoldal
  • Szolgáltatások
    • Instant Honlap csomagok
    • WordPress honlap készítés
    • Shoprenter webáruház készítés
    • Logó és cégarculat tervezés
    • SEO Szövegírás ✎ A-Z-ig
    • Marketing kivitelezés
  • Rólunk
  • Partnereink
  • Referenciák
  • Árak
    • Instant honlap árak
    • Összes webdesign ár
  • Kapcsolat
  • Postaláda 📬
BLOG
BLOG
ananász design weboldal készítés seo logó készítés logó
  • Főoldal
  • Szolgáltatások
    • Instant Honlap csomagok
    • WordPress honlap készítés
    • Shoprenter webáruház készítés
    • Logó és cégarculat tervezés
    • SEO Szövegírás ✎ A-Z-ig
    • Marketing kivitelezés
  • Rólunk
  • Partnereink
  • Referenciák
  • Árak
    • Instant honlap árak
    • Összes webdesign ár
  • Kapcsolat
  • Postaláda 📬
BLOG
BLOG

A Coca-Cola, mint a logótervezés netovábbja

  • Rapai-Csáki Györgyi Rapai-Csáki Györgyi
  • február 4, 2021

Van egy ital, amely azóta tartja lázban az embereket, mióta csak megszületett. Ha ma azt mondom, Coca-Cola, mindenki tudja, mire gondolok. De vajon azon túl, hogy édes és szénsavas, mennyire ismerhetjük a történetét a logótervezés talán legnépszerűbb mintapéldányának. Hogyan sikerült ennyire eltalálni a megjelenést úgy, hogy akkor még nem is létezett az a fogalom, hogy arculattervezés.

logótervezés coca cola old

A Coca-Cola története egészen 1884-ig nyúlik vissza, mikor is John Pemberton gyógyszerész elkészítette az eredetileg gyógyászati célra szánt, bort és kokalevél kivonatot tartalmazó úgynevezett „cocawine”-t, eredeti nevén „Pemberton’s French Wine Coca„-t. Az egy évvel később bevezetett alkoholtilalom miatt azonban a recept korrigálásra szorult, ezért megalkotta az alkoholmentes, szénsavas változatot. (És persze később is sokat változtattak, finomítottak a recepten.) Az első üveget 1886. május 8-án adták el Atlantában, a Jacob’s Pharmacy nevű gyógyszertárnak. Tehát 135 évvel ezelőtt!

Itt egy picit elmerengtem azon, hogy vajon a mai nap közismert logók közül melyik lesz még ennyire ismert mondjuk 100 év múlva…

A design, ami kiállta az idő próbáját

Ami miatt a Coca-Cola kiemelkedik a többi termék közül, az elsősorban a megjelenése. Az 1800-as évekbeli logótervezés annyira időtálló és sikeres, hogy még a márka betűtípusa sem változott az elmúlt 135 évben. A jól ismert piros háttérben fehér, kézírásként is ismert írásmódot John Pemberton könyvelőjének, Frank Mason Robinsonnnak köszönhetjük. Ő volt a Coca-Cola logójának, és magának az elnevezésének, azaz nevének kitalálója, megalkotója. Valljuk be, ma már kevés könyvelőnek lenne lehetősége ilyen világraszóló ötletet durrantani.

coca cola üvegek

Az üveg jellegzetes formáját 1915-ben Earl R. Dean üvegtervező dolgozta ki, s még abban az évben a Root Glass Company szabadalmaztatta is. 1920-ra már csak és kizárólag ebben a formájú üvegben árulták ezt a különleges, szénsavas üdítőt. Nincs még egy ilyen jellegzetes külsőbe csomagolt ital, mely fittyet hányva az idő múlására, ilyen töretlen sikernek örvendene.

Logótervezése szintén egyedi a maga nemében, hiszen nemcsak az üdítők világában, de bármely más termékeket nézve is egyedülálló.

Csupán egy jól eltalált betűtípus, egyszerű színek, sajátos forma, és kész volt a több mint 100 éve tartó siker. Kell ennél jobb garancia?

A recept titka, avagy mi van az üvegben?

Ez a különleges ízvilágú, szénsavas nedű nemcsak külsőségeiben tűnik ki, hanem receptúráját is számos mítosz övezi. Az egyik legelterjedtebb, hogy a pontos receptet csak két igazgató ismeri, s ők sem az egészet, hanem felét-felét. Ez természetesen nem igaz. Valóban két igazgató ismeri a receptet, de ők az egészet. Azért ez így is elég izgalmas. A pontos összetétel azonban titkos, amit a SunTrust Bank páncéltermében őriznek. Milyen jó alapsztori lehetne egy James Bond-filmhez?

Az a bizonyos karácsonyi kamion: marketingfogás ide-vagy oda, ez nagyon ott van!

A híres Coca-Cola Mikulás ötlete 1931-ben született meg. Ez is olyan jól sikerült, mint Frank Mason Robinson logótervezése, ugyanis napjainkban már egyáltalán nem furcsa, hogy a Mikulás piros, dekorvilágítással bőven ellátott kamionkonvojjal érkezik, kezében egy üveg frissítő kólával. Szerintem a környező bolygókról is jól látni ezt a díszes járműkonvojt, így könnyen lehet, hogy a Coca-Cola földöntúli sikernek is örvend…

Az biztos, hogy az amúgy is kiválóan megálmodott és kivitelezett logótervezés mellett tudtak még egy hatalmasat (és időtállót) villantani.

Néhány izgalmas tény a Coca-Coláról, mert van élet az arculat- és logótervezésen túl…

  • – Az eredeti recept nem tartalmazott szénsavat, ez véletlen került bele, s mivel akkoriban gyógyító hatásúnak gondolták, így megtartották.
  • – A Coca-Cola eredeti receptjét létrehozó John Pemberton 1888-ban potom pénzért adta el az üdítő receptjét, így ő sosem részesülhetett a későbbi hatalmas bevételekből, sikerekből.
  • – Az első világháborúban a Vöröskreszttel összefogva támogatta a vérellátást az I. világháborúban.
  • – 1985-ben a márkának volt egy kisiklása, mikor megváltoztatták az ízét (New Coke), de ez nem úgy sült el, ahogy tervezték, így visszatértek az eredeti receptúrához.

A filmiparban is megjelent a márka

Az Istenek a fejükre estek vígjáték sztorija egy kólásüveg köré épült. A békés törzs életét fenekestül forgatta fel egy, a felettük elhaladó kisrepülőből kihajított Coca-cola üveg, mely csodálatos módon épségben ért földet. Csoda, hogy ezután nem kezdték el használni az építőiparban is, stabilitásának köszönhetően.

Zárszó, de nem még nem a konklúzió

A kóla nem hiányozhat az ünnepi asztalról, de gyakorlatilag a mindennapjaink részévé vált. Ma már műanyag csomagolásból is kortyolhatjuk ezt a koffeines üdítőitalt, de még mindig találhatunk a régi, klasszikus formájú üveges kiszerelésben is. Hiába telt el 135 év az első recept megalkotása óta, a sikere töretlen. Elnökök jöttek és mentek azóta, változott a bikinidivat, de a kóla maradt az, ami volt. A világ legnépszerűbb és talán legtöbb titkot rejtő üdítőitala.

Nos, most jön az útravaló, hiszen a logótervezéshez szeretnék támpontokat adni.

A fentiek alapján a tanácsaim a következők

Mik a logótervezés fontos szempontjai?

  1. Alapvetően törekedj az egyszerűségre

    Gondolj arra, hogy hány-meg hány felületen kell majd használnod. Web, online grafika, posztok, névjegykártya, szórólap, molinó. Ezeken mind-mind jól kell mutasson.

  2. Figyelj a felhasznált színek mögöttes jelentésére

    Manapság számos irodalom szól arról, melyik színnek milyen hatása lehet az érzelmeinkre. Legyél trendi, kövesd az új irányzatokat.

  3. Nyilván mondani se kell, de ne lehessen hasonlóságot észrevenni konkurens márkával

    Csak semmi koppintás. Tudsz Te szebbet, jobbat, modernebbet 😉

  4. A logótervezés legyen következetes

    Utólag ne nagyon variáld a logót csak ha nagyon muszáj. Az embereknek idő kell, hogy megszokják és megismerjék a logódat.

  5. Tedd különlegessé. Legyen egy története, vagy több féle értelmezésével gondolkoztassa el az embereket.

    Ez a kedvenc részem. Tudtad például, hogy a Toyota logóban a márka összes betűje felismerhető? Na megvan, hogyan? Azt hiszem, erre emlékezni fogsz. 🙂
    toyota logo

Sok sikert és kreativitást kívánok a logódhoz! Ha elakadsz az arculattervezésben, keress bátran elérhetőségeim egyikén.

Források:

Wikipedia »
Coca-cola.hu »
Index.hu »

Sharing is caring...

ElőzőElőző bejegyzésSEO stratégia 2021 – Felkészültél a versenyre?
Következő bejegyzés10 varázslatos tavaszi nyári színskála logó tervezéshezKövetkező

Kérdésed adódott? Vagy hozzászólnál a témához?
Írd meg nekünk bátran!

A hozzászólásod adminisztrátori jóváhagyást követően jelenik majd meg.

Szólj hozzá! Cancel Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Legutóbbi posztok

Szerintem a…TikTok

Tovább olvasok »
webdesign trendek 2023

Webdesign útikalauz 2023 →
A meglepetések és a UX éve

Tovább olvasok »
Shoprenter webshop Wordpress webshop

Shoprenter vs. WordPress webshop – a nagy összehasonlítás 2023

Tovább olvasok »

Facebook képméretek – alapfogalmak, profil- és borítókép méret

Tovább olvasok »
motivációs idézet, motivációs idézetek

10 motivációs idézet vállalkozóknak

Tovább olvasok »

Kövess a Face*n

Kövess minket online!

Linkedin-in Facebook-f Instagram Youtube Pinterest Twitter

Kapcsolat

+36 30 606 5020
hello@ananasz-design.hu
ananász design weboldal készítés logó

Lássunk hozzá

  • Logó tervezés, arculat, branding
  • Weboldal készítés
  • Instant Honlap csomag
  • Shoprenter testreszabás
  • SEO Szövegírás

Ingyenes tudásanyagok >

Facebook

Copyright © 2023 Ananász Design Kft.
ÁSZF
Adatvédelmi tájékoztató
Impresszum
Scroll Up