Van egy ital, amely azóta tartja lázban az embereket, mióta csak megszületett. Ha ma azt mondom, Coca-Cola, mindenki tudja, mire gondolok. De vajon azon túl, hogy édes és szénsavas, mennyire ismerhetjük a történetét a logótervezés talán legnépszerűbb mintapéldányának. Hogyan sikerült ennyire eltalálni a megjelenést úgy, hogy akkor még nem is létezett az a fogalom, hogy arculattervezés.
A Coca-Cola története egészen 1884-ig nyúlik vissza, mikor is John Pemberton gyógyszerész elkészítette az eredetileg gyógyászati célra szánt, bort és kokalevél kivonatot tartalmazó úgynevezett „cocawine”-t, eredeti nevén „Pemberton’s French Wine Coca„-t. Az egy évvel később bevezetett alkoholtilalom miatt azonban a recept korrigálásra szorult, ezért megalkotta az alkoholmentes, szénsavas változatot. (És persze később is sokat változtattak, finomítottak a recepten.) Az első üveget 1886. május 8-án adták el Atlantában, a Jacob’s Pharmacy nevű gyógyszertárnak. Tehát 135 évvel ezelőtt!
Itt egy picit elmerengtem azon, hogy vajon a mai nap közismert logók közül melyik lesz még ennyire ismert mondjuk 100 év múlva…
A design, ami kiállta az idő próbáját
Ami miatt a Coca-Cola kiemelkedik a többi termék közül, az elsősorban a megjelenése. Az 1800-as évekbeli logótervezés annyira időtálló és sikeres, hogy még a márka betűtípusa sem változott az elmúlt 135 évben. A jól ismert piros háttérben fehér, kézírásként is ismert írásmódot John Pemberton könyvelőjének, Frank Mason Robinsonnnak köszönhetjük. Ő volt a Coca-Cola logójának, és magának az elnevezésének, azaz nevének kitalálója, megalkotója. Valljuk be, ma már kevés könyvelőnek lenne lehetősége ilyen világraszóló ötletet durrantani.
Az üveg jellegzetes formáját 1915-ben Earl R. Dean üvegtervező dolgozta ki, s még abban az évben a Root Glass Company szabadalmaztatta is. 1920-ra már csak és kizárólag ebben a formájú üvegben árulták ezt a különleges, szénsavas üdítőt. Nincs még egy ilyen jellegzetes külsőbe csomagolt ital, mely fittyet hányva az idő múlására, ilyen töretlen sikernek örvendene.
Logótervezése szintén egyedi a maga nemében, hiszen nemcsak az üdítők világában, de bármely más termékeket nézve is egyedülálló.
Csupán egy jól eltalált betűtípus, egyszerű színek, sajátos forma, és kész volt a több mint 100 éve tartó siker. Kell ennél jobb garancia?
A recept titka, avagy mi van az üvegben?
Ez a különleges ízvilágú, szénsavas nedű nemcsak külsőségeiben tűnik ki, hanem receptúráját is számos mítosz övezi. Az egyik legelterjedtebb, hogy a pontos receptet csak két igazgató ismeri, s ők sem az egészet, hanem felét-felét. Ez természetesen nem igaz. Valóban két igazgató ismeri a receptet, de ők az egészet. Azért ez így is elég izgalmas. A pontos összetétel azonban titkos, amit a SunTrust Bank páncéltermében őriznek. Milyen jó alapsztori lehetne egy James Bond-filmhez?
Az a bizonyos karácsonyi kamion: marketingfogás ide-vagy oda, ez nagyon ott van!
A híres Coca-Cola Mikulás ötlete 1931-ben született meg. Ez is olyan jól sikerült, mint Frank Mason Robinson logótervezése, ugyanis napjainkban már egyáltalán nem furcsa, hogy a Mikulás piros, dekorvilágítással bőven ellátott kamionkonvojjal érkezik, kezében egy üveg frissítő kólával. Szerintem a környező bolygókról is jól látni ezt a díszes járműkonvojt, így könnyen lehet, hogy a Coca-Cola földöntúli sikernek is örvend…
Az biztos, hogy az amúgy is kiválóan megálmodott és kivitelezett logótervezés mellett tudtak még egy hatalmasat (és időtállót) villantani.
Néhány izgalmas tény a Coca-Coláról, mert van élet az arculat- és logótervezésen túl…
- – Az eredeti recept nem tartalmazott szénsavat, ez véletlen került bele, s mivel akkoriban gyógyító hatásúnak gondolták, így megtartották.
- – A Coca-Cola eredeti receptjét létrehozó John Pemberton 1888-ban potom pénzért adta el az üdítő receptjét, így ő sosem részesülhetett a későbbi hatalmas bevételekből, sikerekből.
- – Az első világháborúban a Vöröskreszttel összefogva támogatta a vérellátást az I. világháborúban.
- – 1985-ben a márkának volt egy kisiklása, mikor megváltoztatták az ízét (New Coke), de ez nem úgy sült el, ahogy tervezték, így visszatértek az eredeti receptúrához.
A filmiparban is megjelent a márka
Az Istenek a fejükre estek vígjáték sztorija egy kólásüveg köré épült. A békés törzs életét fenekestül forgatta fel egy, a felettük elhaladó kisrepülőből kihajított Coca-cola üveg, mely csodálatos módon épségben ért földet. Csoda, hogy ezután nem kezdték el használni az építőiparban is, stabilitásának köszönhetően.
Zárszó, de nem még nem a konklúzió
A kóla nem hiányozhat az ünnepi asztalról, de gyakorlatilag a mindennapjaink részévé vált. Ma már műanyag csomagolásból is kortyolhatjuk ezt a koffeines üdítőitalt, de még mindig találhatunk a régi, klasszikus formájú üveges kiszerelésben is. Hiába telt el 135 év az első recept megalkotása óta, a sikere töretlen. Elnökök jöttek és mentek azóta, változott a bikinidivat, de a kóla maradt az, ami volt. A világ legnépszerűbb és talán legtöbb titkot rejtő üdítőitala.
Nos, most jön az útravaló, hiszen a logótervezéshez szeretnék támpontokat adni.
A fentiek alapján a tanácsaim a következők
Mik a logótervezés fontos szempontjai?
- Alapvetően törekedj az egyszerűségre
Gondolj arra, hogy hány-meg hány felületen kell majd használnod. Web, online grafika, posztok, névjegykártya, szórólap, molinó. Ezeken mind-mind jól kell mutasson.
- Figyelj a felhasznált színek mögöttes jelentésére
Manapság számos irodalom szól arról, melyik színnek milyen hatása lehet az érzelmeinkre. Legyél trendi, kövesd az új irányzatokat.
- Nyilván mondani se kell, de ne lehessen hasonlóságot észrevenni konkurens márkával
Csak semmi koppintás. Tudsz Te szebbet, jobbat, modernebbet 😉
- A logótervezés legyen következetes
Utólag ne nagyon variáld a logót csak ha nagyon muszáj. Az embereknek idő kell, hogy megszokják és megismerjék a logódat.
- Tedd különlegessé. Legyen egy története, vagy több féle értelmezésével gondolkoztassa el az embereket.
Ez a kedvenc részem. Tudtad például, hogy a Toyota logóban a márka összes betűje felismerhető? Na megvan, hogyan? Azt hiszem, erre emlékezni fogsz. 🙂
Sok sikert és kreativitást kívánok a logódhoz! Ha elakadsz az arculattervezésben, keress bátran elérhetőségeim egyikén.
Források: