Fizetett hirdetések, vagy SEO? Melyiket válasszam? Összehasonlítás!

Határozott késztetést érzek arra, hogy ezt a cikket most megírjam, hiszen annyira sokszor jártam körül már ezt a témát az ügyfelekkel, hogy bátran kijelenthetem: aktuális. Mi tehát az alapsztori? Adott egy kisvállalkozás középszerű, vagy pöpec weblappal. Adott a „gazdája” akitől nem várhatjuk el, hogy mélyebb ismeretekkel rendelkezzen Facebook vagy Google hirdetéskezelés, esetleg SEO (azaz keresőoptimalizálás terén).

Ő csak azt látja, hogy nem jönnek a vásárlók.

Valamiért úgy alakult, hogy akarva-akaratlanul megláttam néhány hiányosságot, vagy problémát az utóbbi időben. De mielőtt belevágunk, szeretném leszögezni, hogy nem vagyok marketinges. Lehet amúgy pont ez a jó, hiszen külső szemmel tudom nézni a cégek működését. Számos kisvállalkozásnak látok bele a mindennapjaiba, a sikerekbe, de a „vakvágány” megoldásaiba is.

Egy biztos: nagyon-nagyon sokat kell az online megjelenésen dolgozni. És igen, ennek egy jó része költség – akár szeretnénk, akár nem.

Miről lesz szó a bejegyzésben?

  • ➙ Mik a felhasználóbarát weboldal feltételei?
  • ➙ Vajon miért nem jönnek úgy a „számok” a Facebookról, ahogy kellenének?
  • ➙ Hogyan lehet a Facebook megjelenésen javítani?
  • ➙ Mi a fő különbség a hirdetések és a SEO között?
  • ➙ És hogy miként képzelem el a hirdetések és a SEO egészséges egyensúlyát?
PPC vagy SEO kiemelt kép

A weboldal, mint biztos alap

Akármilyen Social Media platformra teszed le a voksod egy biztos: annak a honlapnak, amin végül landoltatod az érdeklődőket kifogástalannak kell lenne. Nem mélyedek el most a SEO bugyraiban (de ha Te szeretnél, ezt a keresőoptimalizálási stratégiáról szóló bejegyzésemet elolvasva el tudsz), de kivonatolom a lényeget:

A látogató érezze „baromi jól” magát a weboldaladon.

Mik a felhasználóbarát weboldal ismérvei?

  1. Rendkívül gyors betöltési idő

    Szerintem nem titok, hogy senki nem várakozik hosszú perceket, míg betöltődik az oldal. Tedd a szívedre a kezed – te sem. Hogyan gyorsíthatóak mégis az oldalak? WordPress esetén kérdezd a fejlesztődet, de annyit elárulok, jó néhány trükk és technikai okosság áll már rendelkezésre a témában.

  2. Azonnal kiderül, miről van szó

    Milyen terméket vagy szolgáltatást értékesítesz, mit talál itt.

  3. Áttekinthető

    Nem engedjük meg, hogy bolyongjon. Érthető menüstruktúra, témák, kategóriák, breadcrumb.

  4. Teljes körűen jár körbe 1-1 témát

    …melyhez az kell, hogy amikor a szövegeket írod figyelsz arra, hogy a potenciális vásárló, érdeklődő kérdéseire, problémáira adj választ.

  5. Vissza akarjanak térni az oldaladra

    Melyet elérhetsz a folyamatos, friss tartalmakkal, vagy webshop esetén minőségi termékekkel és például kuponnal, hűségpont rendszerrel.

Mi a csuda történt a Facebookkal?

Észrevetted már, hogy hiába fekteted az energiádat (és ha nem magad csinálod, akkor a pénzedet) a Facebook posztolásba?

Az utóbbi időszakban számos kisvállalkozás üzleti Facebook oldala kerülhetett nehéz helyzetbe. Kevés az organikus (azaz nem hirdetés útján történő) elérés, kevés az elköteleződés (tehát a kattintás, megosztás), pláne a hozzászólás, és az értelmes, építő jellegű tartalmat simán kenterbe veri egy mém.

Teljesen joggal merül fel a kérdés, hogy van-e értelme ezt így, ilyen formában folytatni? A válaszom az, hogy ennek ellenére meg kell próbálni.

Lássuk, mikor követném szívesen a Facebook oldaladat?

  • ➙ Ha építő jellegű posztokat és cikkeket olvashatok
  • ➙ Amennyiben rendszeresen van friss tartalom
  • ➙ És ha minőségi kreatívokat látok
  • ➙ Webshop esetén pedig tájékozódni tudok az új termékekről, termék összetevőkről, akciókról

Ha például posztod, terméked megosztásakor belefutsz egy rossz minőségű képi tartalomba, akkor inkább azt javasolnám, hogy gondold újra a bejegyzést. Cseréld a képet nagyobb felbontásúra, ne tegyél rá szöveget – és akkor talán valamivel jobb lesz a helyzet.

Szerintem ma, amikor ömlenek a Facebook posztok, nem igazán engedheti meg magának egy feltörekvőben lévő vállalkozás, hogy alacsony minőségű képi és szöveges tartalommal álljon elő.

Mindezeken felül sajnos az a helyzet, hogy amely posztnak magas elérését szeretnénk látni, azt érdemes hirdetéssel kiemelni.

Hogyan tesztelném a Facebook posztjaid minőségét?

Úgy, hogy képzeletben kinyomtatnám a hírfolyamot az elmúlt x hétből/hónapból, és filctollal áthúznám, ami nem üti meg a mércét (aminek eldöntését egyébként a szemrevételezésen kívül az elérések és a lájkok/megosztások számából el lehet dönteni). Ha 5-ből 3 ki lenne húzva, akkor határozottan javasolnám újragondolni a működést.

Másik baki, amit látok, hogy nincs leszabályozva, mikor megy ki a poszt.

„Majd kirakom valamikor….” Szerintem ez megint egy olyan dolog, ami nem igazán viszi előre a dolgokat. Például: itt a tavasz, mennek az emberek a szabadba, pláne hétvégén. Ha szombat délelőtt posztolsz, amikor a heti nagybevásárláson, vagy épp kiránduláson vannak az emberek, ne sok jóra számíts.

Egyszer azt hallottam, hogy a posztod publikálása utáni első pár óra meghatározó. Az, hogy ez mennyire igaz, nem tudom, mindenesetre elgondolkodtató. De az biztos, hogy akár igaz akár nem, ezek után akkor próbálok közzétenni tartalmat, ha feltehetőleg a Facebookon bóklászik a „célcsoportom”.

GONDOLKODJ A KÖVETŐID FEJÉVEL!

Hogyan kaphatsz választ arra, hogy mikor érdemes posztolnod?

A Facebook és a Google Analytics is rendelkezik már olyan látogatottság elemzésekkel, melyek pontosan megmutatják Neked, melyik nap, a nap melyik szakában, sőt órájában aktívak a követők, vásárlók. De ne csak erre alapozz. Gondolkodj, figyeld az összképet és a konkurenciát.

Érvényesülni, de hogyan? Hirdetések vagy SEO?

Térjünk vissza egy nagyon fontos kérdéshez: érdemes-e hirdetni, vagy egyből inkább keresőoptimalizálásba fogjon az ember?

A válasz az, hogy attól függ, mi a cél, és mennyi a büdzsé és hogy hol van jelen a célcsoportod. Összehasonlítom, hogy lásd a különbségeket:

Ha ma nulláról indulna egy kisvállalkozás online azt mondanám, hogy az indulási költségekbe vegye bele a kezdeti hirdetési, marketing vagy SEO költségeket attól függően, melyik megoldással szimpatizál, mennyire van ideje az eredményre várni és mennyi energiát, pénzt tud ebbe belefektetni.

Mi lehet a jó megoldás? Van arany középút a SEO és a hirdetések között?

Ha ma indulnék el kisvállalkozásommal, akkor:

  • ➙ Pénzügyi és marketing tervet készítenék – számolnék de úgy, hogy belekalkulálom, ha esetleg hirdetnem kell.
  • ➙ Kapásból úgy építeném fel a weboldalamat, hogy a felhasználói élmény maximalizálva legyen.
  • ➙ Függetlenül a választott megoldástól az On-Site keresőoptimalizálásról gondoskodnék az oldalamon, melybe beletartozik a megfelelő kulcsszavak kikutatása és használata.
  • ➙ Elindulnék az oldallal, és a lehető legtöbb social media csatornán is, ahol jelen vannak a potenciális vásárlók (pl. Facebook, Intagram, Youtube).
  • ➙ Figyelném mi történik, és ha nem jönnek az elvárt módon a számok, de én már rövid távon eredményeket szeretnék látni, hirdetési kampányba fognék.
  • ➙ És elkezdeném a minőségi, SEO szempontokat figyelembe vévő tartalmak gyártását.

Hirdetési költségek csökkenése, organikus (hirdetés nélküli) megjelenések növekedése

Ha ügyesen zsonglőrködsz az erőforrásokkal elérheted, hogy kb. 1 év után lecsökkenjenek a hirdetési költségeid a honlap SEO folyamatos erősödésével.

Nem szabad elfeledkezni arról, hogy a keresőoptimalizálás, azaz SEO folyamatos tevékenység. Tehát a felfutás után is gondoskodni kell a friss szövegekről. Ugyanakkor megkockáztatom kijelenteni, hogy egy idő után belefér majd egy kis lazaság, és a tartalomgyártás-ütemezés esetleges ritkítása.

És még egy fontos dolog: a SEO és a hirdetések indítása nem vagy-vagy dolog. Mehet mindkettő együtt figyelve arra, hogy a fizetett hirdetéseid ne happolják el a találati listán a helyet az organikus találataid elől bizonyos kulcsszavakra.

Egymást kiegészítve, harmonizálva őket jó eredményeket lehet elérni.

Remélem, sikerült egy áttekintést adnom arról, amit most látok az online világban. Ezek persze a saját szűrőmön át alkotott vélemények, ezért ha másképp látod, és építő jellegű, mások számára hasznos észrevételed van, bátran szólj hozzá a cikk alatt.

Sharing is caring...

Kérdésed adódott? Vagy hozzászólnál a témához?
Írd meg nekünk bátran!

A hozzászólásod adminisztrátori jóváhagyást követően jelenik majd meg.

Szólj hozzá!

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük