fbpx

A SEO jelentése & 4 keresőoptimalizálási alapfogalom

Az 5 perc SEO sorozat első epizódjaként 5 fontos alapfogalmat szeretnék tisztázni, melyek nélkül nem érdemes elmélyedni a keresőoptimalizálás világában. Szó lesz arról, hogy mi a SEO jelentése, és mi köze van a kulcsszavakhoz, a Google algoritmushoz, és a honlapok indexeléséhez.

SEO jelentése, Google, keresőoptimalizálás
Photo by Kai Wenzel on Unsplash

Mielőtt belekezdünk, fontosnak tartom kiemelni azt, hogy számos internetes kereső létezik világszerte, és régiónként is tapasztalható eltérés abban, melyik országban mit használnak szívesen az emberek. Ma Magyarországon a Google a legelterjedtebb, de hallhatunk még a Bing, Yahoo, Yandex, Baidu stb. névre hallgató keresőkről is.

Bejegyzéseimet a Google elvárásaira hangolom, úgymond a körül forognak majd, hiszen hazánkban a legtöbben ezt választják ma, 2021-ben.

#1 A SEO JELENTÉSE

Weboldal keresőoptimalizálás honlap SEO stratégia SEO jelentése

Egy korábbi, keresőoptimalizálással kapcsolatos cikkemben már olvashattál erről, de a rend kedvéért ide is leírom, mi a bűvös SEO jelentése. Alapvetően egy mozaikszóval van dolgunk, mely mögött a “Search Engine Optimization” kifejezés húzódik meg. Magyarán keresőmotor-optimalizálás, vagy keresőoptimalizálás. A kifejezés röviden annyit tesz, hogy weboldalunk szöveges és képi tartalmait, valamint technikai kritériumát a felhasználói élményre hangoljuk.

Mit is jelent ez, és mi köze van Google-höz?

A keresőóriás célja az, hogy bárki, aki az interneten kalandozik, és a Google-ben rákeres egy bizonyos dologra, a legrelevánsabb találatokat kapja meg. Olyan weboldalak listáját, amik a leginkább választ adhatnak a keresés tárgyára.

Azokat a weboldalakat tekintjük releváns találatnak, melyek például & többek között:

- tisztán, érthetően, és olvasmányosan tájékoztatnak,
- odaillő képekkel van illusztrálva az adott téma,
- megfelelő a címsor- és szöveg struktúrájuk,
- gyorsan betöltődnek és egyéb technikai dolgoknak is megfelelnek,
- valamint más weboldalak is hivatkoznak rá, mint hiteles forrás.

A fenti felsorolás viszont csak egy kicsi részlete annak a kritérium rendszernek, ami alapján a Google osztályozza, rangsorolja a weboldalakat, és azok tartalmát. El is jutottunk a 2. alapfogalomhoz.

#2 GOOGLE ALGORITMUS

Elsőként fontos tisztáznunk, mi az az algoritmus. Köznyelven fogalmazva egy utasítás sorozatról beszélünk, mely meghatározza a rangsorolás menetét.

A Google algoritmus olyan rangsorolási rendszer, melynek a feladata az, hogy a másodperc töredéke alatt a több száz milliárd weboldal közül kiválogassa azt, ami az adott embernek az adott keresésre a legrelevánsabb lehet. És ha egészen pontos megfogalmazást szeretnénk, akkor kiemeljük, hogy nem is egy, hanem több algoritmusról van szó.

Az, hogy milyen tényezők kerülnek figyelembe vételre, bele vannak “táplálva” az algoritmusokba. Ezeknek az utasításoknak egy része ismert (ezekre fókuszálunk mi, SEO szakértők), és egy része titkos.

Oké, de mi alapján tudja a Google megállapítani tizedmásodpercek alatt, hogy mit tartalmaz az a sok-sok weboldal?

Erre a választ a honlapok indexelése adja meg.

#3 Google indexelés

Amikor megszületik egy weboldal, lehetőségünk van megadni,hogy a Google indexelje-e vagy sem. Alapbeállítás szerint sokszor indexeli, de a fejlesztés alatt lehetőség van ezt letiltani, majd visszakapcsolni, ha LIVE a honlap.

Az a lényege, hogy a Google elkezdi bejárni az oldalt – feltérképezni azt: a szövegeket, a képeket. Ezeket elmenti magának (az “indexébe”), hogy a legmegfelelőbb alkalommal – tehát amikor a legrelevánsabbnak ítéli meg – megjelenítse a találati listában.

#4 TALÁLATI LISTA &

#5 KERESÉSI KIFEJEZÉS vagy KULCSSZÓ

Képzeljünk el egy szituációt: kíváncsi vagy, hogyan kell az ananászt megpucolni. Beírod hát a Google keresőmezőjébe a nagy kérdést:

SEO jelentése, kulcsszó beírása, keresőszó, keresési kifejezése

A keresési kifejezés (keresőszó) a következő lett: “hogyan kell az ananászt megpucolni”. De szinte végtelen lehetőség van bármi mást beírni, például: “piros szoknya”, “olcsó biciklik”, “kecskesajt” stb.

Az emberek, amikor a Google-ön keresnek, általában egy kérdésre vagy problémára keresik a választ, megoldást.

Megnyomjuk az entert, és voilá, máris válogathatunk a Google által relevancia szerint sorba rendezett találatok között, azaz a találati listán:

Google találati lista

Ha én egy gasztroblogot vezetek, és szeretnék megjelenni a találatok között, akkor készítek egy videót vagy bejegyzést úgy, hogy a kulcsszó az ananász tisztítása, vagy az ananász pucolása lesz.

A szövegek és egyéb tartalmak kulcsszóra hangolásának gyakorlati kérdéseiről, valamint a kulcsszó kutatásról, online eszközökről az 5 perc SEO sorozat későbbi epizódjaiban hallhatsz majd.

Érdekel a folytatás?

Kövesd bátran Ananász design & more Facebook oldalát ide kattintva >> és értesülj első kézből a következő epizódról!

 

És a végére egy kis spoiler: Következő alkalommal is maradunk az alapfogalmak tisztázásánál, ugyanakkor – kicsit kilépve a SEO világból – arról lesz szó, hogy mi az a domain, a tárhely, az SSL tanúsítvány, a WordPress, a sablonok és a bővítmények. Néhány új fogalom, aztán már megyünk is vissza keresőoptimalizálni. Tarts velem akkor is 🙂

Tetszett a cikk? Oszd meg bátran, hátha más is talál benne hasznos információt.

Kérdésed adódott a témával kapcsolatban? A komment részben felteheted, és amint tudok, válaszolok rá.

Sharing is caring...

Kérdésed adódott? Vagy hozzászólnál a témához?
Írd meg nekünk bátran!

A hozzászólásod adminisztrátori jóváhagyást követően jelenik majd meg.

Szólj hozzá!

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.