*** Új „élményekkel” frissítve ekkor: 2022.05.02. ***
Először csak motoszkál Benned a gondolat, hogy valamit kéne csinálni. Egy kisvállalkozást, ahol végre a magad ura lehetsz, se főnök, se kötöttségek. Jól hangzik ugye? Aztán tovább játszol a gondolattal és rájössz, hogy kéne egy weboldal, mert mégiscsak az adja meg a nívót egy cégnek a többi, „csak” Facebook oldallal, vagy még azzal sem rendelkező versenytárshoz képest. Több, mint 3 éve foglalkozom webdesigner „sapkában” kisvállalkozó ügyfelekkel, és elérkezettnek látom az időt arra hogy megosszam azokat a tanulságokat, melyekről szinte senki nem beszél, pedig sok-sok vállalkozót kímélt volna meg szerintem a csalódástól.
#1: Fejlesztő, informatikus, webdesigner – vagy most ki??? Ne várj szép honlapot attól, aki amúgy laptopok javítására szakosodott.
Először is fontos tisztázni a fogalmakat. A fejlesztő kódol. Az informatikus kódol, vagy hálózatot épít, vagy épp a laptopodat rakja rendbe. A webdesigner…igen van, hogy kódol DE egyben kreatív munkát végez.
Egy jó webdesigner ismeri a trendeket, a harmonizáló, és ellentmondásos színeket, a színpszichológiát és hogy mi fán terem egy weboldal a bannertől a láblécig. Tanácsadó, mentor és projektmenedzser.
Jól válaszd meg tehát, kivel dolgoztatsz, hogy ne legyen csalódás a vége.
Lábjegyzet: Mérnök informatikusként több száz, igazán klassz infós diáktársammal koptattuk évekig az egyetem padjait és tudom, hogy ilyen tudású és beállítottságú emberek nélkül nehezen lehetne elképzelni olyan cégeket, mint a Microsoft, Apple vagy Google. Biztos vagyok abban, hogy nélkülük nem lenne ilyen kényelmes a mindennapi életünk. De fontos magad miatt, hogy olyan építse fel a weboldalad, aki ezt csinálja minden nap.
#2: A weboldal nem egy IKEA bútor, hogy összerakod (összerakatod) valakivel és utána csak úgy van.
Képzeld el, hogy egy kertépítővel elkészítteted a kertedet. Szép gyep, gyönyörű virágok, frissen lakkozott pad, játszótér a gyerekeknek. Jól hangzik ugye? Aztán jön egy nagy eső és a gyönyörű virágaid között kikandikál a gyom, a fű már a bokádig ér, és hát a játszótér hintáján is elkezdenek meglátszani az időjárás és a használat nyomai. Mit teszel? Kár lenne nem gondozni, hiszen olyan szép volt az elején, ugye?
Szerintem nem árulok el nagy titkot ezután ha azt mondom, a weboldal sem sokban különbözik. A véletlenszerűen érkező zivatarok, jégesők, fagy, és perzselő napsütés helyett WordPress-, sablon- és bővítmény-frissítések érkeznek időről időre.
Mind a WordPress kapcsán, mind a sablon és bővítmények esetén számos fejlesztő dolgozik nap, mint nap azon, hogy „termékük” szebb, jobb, kevésbé támadható és hibamentes(ebb) legyen.
Ha kész vannak a javítással, akkor a weboldalad adminisztrációs felületén jelzik hogy „hahó, kész vagyunk egy új verzióval, kérlek frissíts erre„. Ha nem frissítesz, akkor ajtót nyitsz az esetleges hibáknak, inkonzisztens működésnek.
Annyi mindent felsoroltam, ami frissülhet, hogy muszáj szót ejtenem ezeknek a dolgoknak a közös együtt-működéséről, azaz „konzisztenciájáról”. Mert lehet hogy összeakadnak – benne van a pakliban. A múltkor egy (szerencsére még fejlesztés alatt álló) webshop szállt el úgy, mint a győzelmi zászló. Miért? Egyszerűen rosszalkodott valamelyik bővítmény.
Mi a megoldás?
- -> Kitanulod a weboldal frissítés csínját-bínját, és 1, de maximum 3 havonta ezeket a frissítéseket elvégzed, az esetlegesen felmerülő problémákat pedig megoldod (vagy gyorsan keresel valakit, aki segít).
- -> Szakemberre bízod a frissítést, aki ha jól csinálja a dolgát, visszaellenőrzi, hogy a weboldaladon nem csúszott-e szét valami.
Mi történik akkor ha nem néz rá senki az oldaladra?
Lehet hogy semmi. De az is lehet, hogy az egész elmászik a képernyőn, pedig például „csak” a gyorsítótárat kellene kiüríteni.
És hogy miért javaslom maximum negyedévente?
Mert az a tapasztalatom, hogy azon weboldalaknál, ahol már több, mint 3 hónapja nem léptem be az adminisztrációs oldalra, elég sok figyelmeztetés, nem elvégzett frissítés várakozik, és lehet, hogy idő közben el is romlott az oldal. De az is lehet, hogy minden tök jó. Ilyenek az informatikai rendszerek – és ezt most tényleg őszintén mondom. Van hogy elromlanak, összeakadnak.
Amit látnod kell, hogy ezek mögött csillió sor kód fut a nap minden percében, és igen van, hogy hibára futnak. (Tovább gondolva például egy turmixgép mögött nem futnak kódok, de nem is romlik el csak úgy…legalábbis általában.)
Oké, akkor mi a lényeg?
Az, hogy a rendszeres karbantartás kérdését mindig járd körbe, egyeztess webdesignereddel, vagy akár másokkal is tapasztalatokról és javaslatokról.
#3 Webdesigner kollégát hosszú távra keres az ember, csakúgy mint egy jó fodrászt
Egy weboldal akkor jó, ha folyamatosan frissül. Hogy miért?
Mert egy vállalkozás is akkor tud szerintem jól működni, ha
- -> folyamatosan meg tud újulni, és
- -> új termékekkel, szolgáltatásokkal tud előrukkolni.
És ezeket a weboldalán is közzé teszi például egy felugró ablakban, egy új bannerben, vagy bármi másban, ami azonnal közli a látogatóval, hogy „Gyere, ezt az akciót/újdonságot nézd!”.
Tehát vagy kitanulod azokat az alapokat, amik egy weboldal aktulaizálásához kellenek (ami egy tök jó dolog szerintem, ha valakinek van egy kis informatikai érzéke!), vagy a webdesignert bízod meg vele.
És itt ugye visszakanyarodnék még az előző, weboldal karbantartási témához is – hiszen azt is sok esetben a webdesigner végzi.
#4 Ha weboldalt szeretnél, további éves vagy eseti költségekkel kell számolnod
Nem tudom már idejét, mióta szeretném bevezetni a köztudatba azt a kifejezést, hogy „A WEBOLDAL REZSIKÖLTSÉGE”. Mert igen, ilyen is van. Úgy, ahogy fizeted a biztosítást és a villanyszámlát. Valamit valamiért.
Kalkulálj!
Mik a weboldal költségei éles indulás után WP weboldalak esetén? Tapasztalatom szerint a következők:
- Domain, tárhely és SSL tanúsítvány díja
Úgy gondolom, hogy weboldal tulajdonosként kulcsfontosságú ezekkel a fogalmakkal tisztába kerülnöd. Általában 1 vagy 2 évente van ezeknek rendszeres díja, és érdemes több szolgáltatót végigpásztázni, mielőtt megállapodsz, mert elég nagy eltérések lehetnek az árakban. Tájékozódj, informálódj, vagy kérdezd webdesignered a téma kapcsán, hogy kit javasol.
Nagyságrendi ár: 15-25.000 Ft/év (2022) - Esetlegesen fizetős WordPress sablon vagy bővítmények éves díjai
Tengernyi WordPress sablon áll rendelkezésre – köztük vannak ingyenesek, de fizetősek is. Így van ez a weboldalhoz használandó bővítményekkel is (például űrlap készítő bővítmény, site builder plugin stb.). Azt, hogy mikor elegendő egy free verzió, és mikor kellene olyat választani, ami nincs ingyen, de számos pro funkciót tartalmaz webdesignered tudja megmondani, legalábbis tanácsot adni benne.
Árak kb. 15-25.000 Ft-tól (2022) - Weboldal karbantartás díja
A #3 pontban lévő weboldal karbantartást mi, az Ananász design-nál legalább 1, legfeljebb 3 havonta javasoljuk. Amennyiben úgy gondolod, hogy erre a szolgáltatásra szükséged van, ezzel a költséggel is érdemes számolni.
Árak: egyedileg, weboldalhoz mérten. - Eseti frissítések órabéres vagy projekt díjai
Tehát ha például kampányt indítasz és új banner kerül fel. Vagy lesz 3 új terméked, és fel kéne tenni a webshopba. Ha ezeket nem magad készíted el, bizony meg kell bíznod vele valakit.
#5 A weboldal készítésének munkálatai 50%-ban a Webdesigner, 50%-ban pedig a Megbízó feladata.
Nincs más megoldás, erre időt kell szánni.
Ha weboldalt szeretnél, számolnod kell azzal, hogy sok munkád lesz vele a fejlesztés alatt. A webdesigner képeket, és szövegeket fog kérni. Feltesz egy csomó kérdést majd a vállalkozásodról, célcsoportodról és a termékeidről, szolgáltatásaidról.
Ha valamennyire kordában szeretnéd tartani a költségeket, akkor a képeket és szövegeket Te adod a honlaphoz, és nem szövegíróval íratod. Ez viszont kemény dió, legalábbis tapasztalatom szerint a többségnek az. Ha nagyon nyögve-nyelős, vagy nem lenne az, de egyszerűen nincs rá időd, akkor viszont érdemes megíratni a szövegeket.
De ha csak egyetlen dolgot emelhetnék ki a fentiekből, akkor a szövegek megírása lenne az.
Konkrétan állt meg nálunk weboldal fejlesztés amiatt, mert nem sikerül a szövegeket elkészíteni.
Ez senkinek nem jó, mert nem csak hogy áll benne a Megbízó, ill. a webdesigner ideje és pénze, de mivel nem tud kiélesedni a weboldal, nem tudja online megtámogatni azt, hogy a vállalkozás profitot termeljen.
#6 GDPR, ÁSZF, Impresszum és a többiek
2018. május 25.
Ettől a naptól kezdve bárki megnézi az oldalad, köteles vagy tájékoztatni arról, hogy a böngészése során gyűjtött adatait ki, milyen céllal, hogyan és meddig kezeli. Ez a GDPR szabályozás weboldalakra vonatkozó részének korántsem teljes követelménye egy mondatban. Úgy néz ki, ettől nem nagyon szabadulunk immáron 4 éve.
Ezeket az információkat Adatvédelmi Tájékoztatóban (vagy Adatvédelmi Nyilatkozatban) kell közzé tenni a honlapon. Jogász készíti – mi csak jelezni szoktuk, hogy kell. Ezért téves azt hinni, még rosszabb belemenni abba, hogy a webdesigner nézze át a doksit. Hacsak nem jogász is mellette…
Impresszum megírásáról se feledkezz meg.
Ezen felül ha értékesítesz is az honlapodon, ÁSZF-fel, és egy csomó másik dokumentummal is készülnöd kell.
Webshop esetén bankokkal és futárcégekkel is egyeztetned, valamint szerződnöd szükséges.
Weboldal készítés előtt mindig tájékozódj ezekről, hogy be tudd tervezni az elkészítési idejüket és a plusz költséget.
Kedves Vállalkozó kolléga. Remélem nem rémisztettelek meg a fentiekkel, mindinkább segítséget nyújtottam ezzel a néhány gondolattal.
Ha egy weboldal készítésnél figyelembe veszed a fenti 6 dolgot, valamint megtámogatod egy jó pénzügyi és projekt tervezéssel jó úton leszel egy klassz honlap felé, és lecsökkentheted a váratlan meglepetések számát. Amik azért tapasztalatom szerint akadnak…
Sok sikert, kitartást kívánok minden dédelgetett álmod megvalósításához – ismerem az érzést, egy csónakban evezünk! 😉
Tovább is van…mondjam még? Mondom…
Az Ananász Design Facebook oldalán! Tippek trükkök, komoly és laza tartalmak online megjelenés, SEO és még számos vállalkozásfejlesztő témában!