** Frissítve 2023.01.20. **
Egy weboldal keresőoptimalizálása során nagyon sok szempontot kell ellenőrizni, hogy valós és teljes képet kapjunk honlapunk állapotáról, és javító intézkedéseket tudjunk eszközölni. Jelen bejegyzésemben bemutatom a keresőoptimalizálási feladatok csoportosítását, felsorolom a legfontosabb On-Site SEO feladatokat.
Ahhoz, hogy egy honlap keresőoptimalizálását ne intuitív módon tegyük, hanem szabályozottan és ezáltal teljes körűen, kapaszkodót kell keresnünk. Szerencsére ebben nem vagyunk magunkra hagyva, számos remek bel-, és külföldi bejegyzés született már abban témában, hogy a ezeket feladatokat hogyan csoportosítsuk.
Mielőtt belevágunk, ajánlom korábbi írásaimat a témában, melyről a listát a bejegyzés végén találod.
Több, kiváló megközelítést tanultam és tanulmányoztam már a SEO feladatok ésszerű csoportosítására. Ezek közül én most azt a verziót szeretném leírni, amit a saját logikám szerint jól használhatónak találok, és érthető azoknak is, akik nem ebben élik a mindennapjaikat, mégis szeretnének tisztában lenni az alapokkal.
A SEO feladatok fajtái
...avagy hogyan csoportosítjuk a keresőoptimalizálással kapcsolatos teendőket?
Tapasztalatom szerint 3 nagy feladatcsoportot különböztetünk meg: on-site SEO, off-site SEO és technikai jellegű feladatok.
És hogy miért pont ezt a képet választottam? Mert ezek a teendők jellegüket tekintve ugyanahhoz a fajtához tartoznak, mégis kicsit különböznek.
A „Technikai SEO” talán mondhatni különc is, és „gondozójának” jobban szeret informatikai vénával megáldott embert választani.
Egy csapatban vannak, erejük az egységben rejlik, és csak közös erővel tudják maximálisan teljesíteni azokat a dolgokat, melyek a létfenntartáshoz szükségesek.
Honlapunk esetében pedig a Google-ben maradáshoz.
Távol álljon tőlem, hogy elkomolytalankodjam a témát 🙂 hiszen ez azért nem ilyen egyszerű. Az illusztrációkban viszont határozottan hiszek.
Nézzük most meg részletesebben az első delikvenst, mit kell tudni róla.
Az On-site SEO
Az On-site SEO (más néven On-page SEO) mindazon keresőoptimalizálással kapcsolatos feladatok csoportja, amit a weboldalunk hatáskörén belül végzünk el. Vonatkozik tartalmi (szöveges és képi) elemekre, honlapon belüli technikai feltételekre, és egyéb SEO-specifikus dolgokra, mint például a meta cím és leírás.
Györgyi Rapai-Csáki Tweet
Számomra ez a „kiskedvenc”, mert jóformán teljes ráhatásunk van a tökéletes kivitelezésre.
A főbb On-site SEO feladatok
Az alábbiakban felsorolom azokat az On-site SEO feladatokat, melyeket semmiképp nem hagynék le egy SEO checklistről.
Ha olyan pontot találsz benne, amit most még nem értesz ne aggódj! További SEO-val kapcsolatos bejegyzéseimben válaszokat találhatsz kérdéseidre.
- Kulcsszó kutatás és a weboldal szöveges tartalmainak kulcsszavakra hangolása
- Versenytársak vizsgálata, konklúziók és a "Miben vagyok egyedi?" meghatározása
- Szöveg tartalmi rendezése (Végig a témára fókuszálsz? Válaszokat adsz a nyitott kérdésekre?)
- Szövegtördelés, lazítás képekkel
- Minden oldalra és aloldalra a meta címek és meta leírások beállítása
- URL-ek beállítása, külső- és belső hivatkozások használata
- Képméretek optimalizálása, képcímek és kép alternatív szöveg beállítása a kulcsszó felhasználásával
- Címsorok beállítása ("Heading struktúra")
- Belső linkek rendezése, törött linkek és átirányítások kezelése
- Weboldal mobil nézetének ellenőrzése, javítása
- Látogatottsági elemzések bekötése (Google Analytics, Search Console)
Biztos vagyok benne, hogy a lista még folytatható. A fentiek viszont a „must have” kategóriába tartoznak.
Az On-site SEO feladatok részben technikai vonatkozásúak is lehetnek, ez ne zavarjon meg – abszolút vannak közös pontok, metszetek.
Következő alkalommal az Off-site és technikai SEO kerül terítékre (már amennyit nem fedtünk le a fenti listában).
Elárulom, amint tisztáztuk a két nagy feladatot, mely ránk vár, ha belevágunk az on-page SEO-ba.
- A tökéletes csomagolás megvalósítása
- A beltartalom, mely a csomagolást kibontva várja az olvasót
A tökéletes csomagolás
Ami nem más, mint:
- Az egyes aloldalak, illetve blogbejegyzések címei, meta leírásai – tehát amit a Google-ben látsz, ha rákeresel egy adott tartalomra. Íme egy példa:
- Az URL-ek megjelenítése. Az URL maga a tartalom webes elérési útja, amit a böngésző sávban látsz. Az Fővárosi Nagycirkusz egyik aloldalának URL-jét hoztam példának, mely a „Kiállítások”, azon belül pedig a „Kiállítási fotók” menüpontra kattintva érhető el:
- A tartalom tekintetében pedig nagyon fontos a címsorok, azaz „heading”-ek kialakítása. Aki a Word szövegszerkesztőn szocializálódott, annak talán úgy mondanám, hogy a Címsor1, Címsor2 stb. logikus és érthető formában történő kialakítása. Tehát vannak főcímek és alcímek, melyek hűen tükrözik a magukba foglalt tartalmakat.
- Végezetül címszavakban még néhány szempont:
- Képek – mérete, minősége, címei és a bűvös „alternatív szöveg”, ami igazából a legfontosabb egy képnél, hiszen szövegesen kell tartalmaznia azt, amit a fotó vagy illusztráció mutat. Ennek fontosságát egyszerű megértenünk, hiszen habár azt mondják, a „Google mindent lát”, de mégsincs szeme.
- Belső- és külső linkek, azaz hivatkozások használata.
- És a megfelelő kulcsszavak megfelelő használata, melyről az Ananász Design Facebook oldalán követhető Online Marketing Percek-ben már nagyon sokat meséltem. De tervezem, hogy arról is írok majd egy összefoglalást.
A fenti szempontok esetében fontos megemlítenem, hogy ezek már valamennyire a technikai SEO részét is képezhetik. Ez teljesen érthető, mivel például egy megfelelő URL beállítása sem annyira triviális annak, aki nem ebben él, vagy csak egész egyszerűen nem a profilja.
Azért tartottam mégis fontosnak ezeket itt, az on-site SEO részeként megemlíteni, mert mind a weboldal hatáskörébe tartoznak, és a javító intézkedéseket azon belül lehet megtenni.
A beltartalom, ahol bátran lehetsz maximalista
Képzeld el, hogy kapsz egy ajándékot, ami csodálatosan be van csomagolva (nem tudom emlékeztek-e Rowan Atkinson (ismertebb nevén Mr.Bean) alakítására az Igazából szerelem című filmben – na ő pont értett a díszcsomagoláshoz…).
Tehát kapsz egy ilyet. Milyen tartalmat vársz? Hát minimum olyat, mint a csomagolás, ugye?
Weboldal tulajdonosokként ezért kötelességünk biztosítani az olvasóinknak, hogy pontosan megtalálják honlapunkon azt, amit keresnek.
És hogy mi ennek a titka?
Az, hogy kifogástalan tartalmat biztosítunk számára. Mert ha én egy weboldalon a Feketeerdő torta receptjét keresem, akkor pontosan azt szeretném megtalálni, és nem a Narancsos csokitortáét.
A szöveg legyen tagolt, szép kerek mondatokkal törekedve arra, hogy minden esetlegesen felmerülő kérdésre választ tudjunk adni. És ez esetben bátran mondhatom, hogy elsősorban ne a Google-nek akarjunk megfelelni, hanem olvasóinknak, vevőinknek és ügyfeleinknek. Hiszen miattuk kelünk fel reggel és állunk oda a „satupadhoz” néha még hétvégén és este is, amikor már elcsendesedett a világ.
Bejegyzésem következő részében részletesen beszélek majd az Off-site és Technikai SEO-ról. Remélem a végére összeáll a (csoport)kép.
Szó esik majd többek között arról, hogy miért fontos a mobil nézet, a weblap gyorsasága, mi az a https:// és az SSL, illetve a backlinkek. Tarts velem akkor is!
Köszönöm, hogy elolvastad! Ha úgy gondolod másoknak is hasznos lehet ez a tartalom, oszd meg bátran.
Érdekel a folytatás? Kövesd Facebook oldalam, és értesülj róla, ha elkészült.