Ez a cikk azoknak szól elsősorban, akik nem rendelkeznek mélyebb technikai ismeretekkel, mégis szeretnék megtudni, hogy mi az a keresőoptimalizálás – azaz a SEO, és mik a főbb tudnivalók ezzel a témakörrel kapcsolatban.
Úgy vélem teljesen normális, ha még nem érted vagy nem látod át ezt a témát, szakterületet. Nem is tartozik a legkönnyebb topikok közé. Ez az cikk pont neked szól, és végre tényleg az alapoktól kezdi elmagyarázni, mi az a keresőoptimalizálás.
A cikket 2022.08.18-án aktualizáltuk.
A keresőoptimalizálás története és lényege
Emlékeztek, amikor még a „Yahoo.com”-on kerestünk? Vagy amikor először bukkant fel a Google keresési lehetőség („toolbar”)?
Nem baj, ha nem! Lassan 20 éve volt…
A kétezres évek nemcsak a Nokia3310-est, a mai napig megosztó valóságshow-kat, vagy Eminem, Britney, és hasonló sztárok berobbanását hozta magával, hanem a Google útjának első jelentős mérföldkövét is.
Egész pontosan 2000-ret írtunk, amikor a Yahoo szövetségre lépett az akkor még szinte alig ismert Google-lel, és „hagyta”, hogy az organikus találatok sorrendjét (erről alább még szót ejtek képernyőképpel illusztrálva) a saját logikája (algoritmusa) szerint állítsa fel. Innentől minden kereséskor nemcsak a talált weboldalakat jelenítette meg a Yahoo, hanem azt is, hogy „Powered by Google„.
Az elkövetkezendő időszakban számos frissítés, abszolút nem elhanyagolható funkcióbővítés és finomhangolás vette kezdetét a Google részéről.
A cél pedig minduntalan az volt (és jelenleg is az), hogy egyre pontosabban tudjon értékelni és rangsorolni egy adott weboldalt a rajta található tartalom, és a más honlapokról rá mutató linkek száma és minősége alapján.
Persze vannak még egyéb kritériumok is, de nem vesznék el a részletekben ez alkalommal.
A keresőoptimalizálás eredménye igazából az, hogy amikor Te beírsz egy szót vagy kifejezést a Google keresőbe, egy találati listát ad, amely lista elején azok foglalnak helyet, akik eredményesen SEO-zták a weboldalukat (az első néhány hely a hirdetéseké, de ezt látszik is a megjelölésükben). Tehát a Google algoritmus rangsorolásának eredménye tárul a szemed elé. Minden egyes alkalommal, amikor valaki beír egy szót a Google keresőmezőjébe, lefut a rangsorolási algoritmus. Az jó sok lehet másodpercenként, ugye? 🙂
Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy a keresőoptimalizálás – ha jól akarjuk végezni – egy folyamatos tevékenység kell legyen. Erről bővebben a SEO szolgáltatásunkat leíró oldalon olvashatsz ide kattintva >>
A folyamatos keresőoptimalizálásra vonatkozó igény egyik oka az, hogy napról-napra egyre több, és SEO szempontból tudatosabb konkurense jelenik meg vállalkozásunknak az online térben.
A másik indoka pedig az, hogy az „egészséges versenyhelyzet” további fokozása, és a rangsorolási rendszer pontosítása érdekében a Google néhány havonta vagy évente az algoritmus megváltoztatásával, szigorításával kavarja fel az állóvizet.
A keresőoptimalizálás (SEO) jelentése, és a legfőbb infók
A SEO jelentése
A SEO egy mozaikszó, melynek Search Engine Optimization a pontos jelentése, ami lefordítva keresőmotor-optimalizálás.
Ahogy azt már korábban említettem, egy weboldal keresőoptimalizálása – tehát az ezzel kapcsolatos feladatok sokasága – a technikai és tartalmi / szöveges területek minőségére fókuszál, emellett pedig arra, hogy minél több linket építsen vagy érdemeljen ki.
A tartalmak, szövegek keresőoptimalizálásáról
Az első, és legfontosabb dolog a weboldalad keresőoptimalizálásakor, hogy tisztában legyél azzal, milyen (kulcs)szavakat és kifejezéseket használ a célcsoportod akkor, amikor rád talál. Vagy te magad milyen – termékedre vagy szolgáltatásodra jellemző – szavakat választanál, hogy honlapod megjelenjen a Google találati listáján.
A kulcsszó, vagy kulcskifejezés pedig nem más, mint amit a Google keresőmezőjébe beírnak az emberek.
Ha a Google úgy látja, hogy ezek a szavak, illetve kifejezések rendre (de nem halmozva) felbukkannak a weboldaladon (és egyéb technikai, és következő pontban kifejtett linkelési feltételeknek is megfelelnek), nemes egyszerűséggel előrébb sorolja őket.
Tehát nincsen keresőoptimalizálás kulcsszavakra (és szinonimákra) hangolt szövegek nélkül.
A linkek jelentése és jelentősége
A weboldalakon megkülönböztetünk külső és belső (azaz weboldalon belüli) linkeket. Mindegyikből érdemes gyűjtögetni, ha a keresőoptimalizálás hatékonyságának, egyúttal Google pozíciónknak a növelése a cél.
A külső linkek száma mutatja meg, hogy hány olyan bejegyzés vagy cikk van az Interneten, amely a Te weboldalad valamelyik részét linkeli be, azaz hivatkozik rá. Ezt a fogalmat természetesen tovább lehet cizellálni, kezdve a hivatkozás típusától egészen a hivatkozó honlap erősségéig, de erről majd máskor beszélünk. A lényeg most csupán az, hogy megértsd a külső link, más néven backlink fogalmát.
Kicsit kakukktojás – és nem is hivatalos az elnevezés, de fontos fogalom – a kifelé mutató linkek megléte és száma. Tegyük fel, hogy írsz egy cikket, de ahhoz az infókat egyéb, hiteles honlapokról tudakolod meg. Ekkor behivatkozod a külsős oldalt, és a Google szemében ezzel a Te hitelességed is nő. (Fontos, hogy ellenőrzött oldalra hivatkozzunk! Így mindig csekkold, tényleg rendben van-e a külsős weblap, amire „rámutatsz”.)
A keresőoptimalizálás témakörében a belső link azt jelenti, amikor egy, a saját weboldalad tartalmát képező oldalról vagy bejegyzésből szintén egy, a saját weboldaladon lévő tartalomra (aloldalra, bejegyzésre) hivatkozol. Ezzel erősítheted – reklámozhatod – 1-1 egyéb cikkedet nemcsak az olvasók, hanem a Google szemében is.
A technikai és tartalmi beállításokról, valamint finomhangolásokról későbbi cikkeimben írok.
A jól végzett SEO hangolás eredménye pedig…
Nem más, mint hogy weboldalad előrébb kerülhet a Google ú.n. organikus találatai között.
Onnan ismered fel az organikus találatokat, hogy nincsen a címe mellett az a szöveg, hogy „Hirdetés”. De erről már fentebb említést tettem.
A keresőoptimalizálás tudományát azért olyan fontos megismerni, hogy weboldalunk bizonyos „kulcsszavakra” történő keresésekor az első, vagy a második találati oldalon jelenjen meg. A harmadik vagy negyedik oldalig már kevesebben navigálnak el.
A fentieken túl két dolgot tartok fontosnak még kiemelni:
Egyrészt azt, hogy a keresőoptimalizálással kapcsolatos feladatokat, – beleértve a SEO-zott tartalmak gyártását – sokszor 1-2 évig kell végezni, hogy látványosabb eredménye legyen.
Másrészt viszont jó hír, hogy hosszú távon kiválthatja, vagy részben csökkentheti majd a költséges hirdetésekre fordított keretedet, hiszen azok nélkül is felbukkanhat weboldalad a Google találati listáján.
Összességében…
A weboldalad keresőoptimalizálását érdemes egy kis ismeretszerzés után elkezdeni. Ha ezzel nem tudsz annyira „azonosulni”, akkor pedig keresni egy szakembert a témában, akit megbízhatsz ezzel a feladattal. Természetesen ez esetben is előny, ha megismered az alapokat, és hatással lehetsz az eredmények felgyorsítására.
Ha tovább olvasnál a témában, böngéssz bátran cikkeink között ide kattintva >>>
A legújabb bejegyzésekről Facebook oldalunkon tájékozódhatsz. Érdemes követni 🙂