„A nagyszerű tartalom a legjobb eszköz arra hogy hatékonyan értékesítsünk valamit” – ezt az idézetet olvastam a minap Neil Pateltől (fordítás szabadon), akit egy hiteles és nagy tudással rendelkező szakembernek tartok keresőoptimalizálás terén. Ez a cikk természetesen nem a reklám helye, csupán azt szerettem volna elöljáróban nyomatékosítani, hogy mennyire fontos a weboldalunkon megjelenő tartalmak minősége – főleg, ha már órákat dolgoztunk vele. Hogy mi a titok? Úgy vélem, a SEO szövegírás eszköztárának kiismerése és megfelelő használata.
Szóval…helló kedves olvasó! Jó helyen vagy, ha képbe szeretnél kerülni a blogolással. Legyél akár imádott vállalkozásod gazdája, akár szövegíró – jó helyen jársz.
Az alábbiakban összegyűjtöttem 10 jótanácsot, melyek alkalmazása segíthet abban, hogy…
…a nem kevés időbefektetéssel megírt blogbejegyzések ne csupán céltalanul bolyongjanak a világhálón, hanem valóban elérjék azokat az embereket, akiknek szánod.
Egy gyors útmutatás, aztán már kezdjük is…
Az alábbiakban kézzel fogható tippeket találsz blogoláshoz. Néhány közülük WordPress-t használókra van kiélezve, de a többségük általános érvényű. Így ha olyan találsz, ami számodra nem releváns, csak ugorj át a következő pontra.
Jó szórakozást kívánok! Bízom benne, hogy segítségemmel ma is tanulsz valamit! 🙂 Lássuk az első pontot…
#1 Döntsd el, hogy kinek szól a bejegyzésed
A „Buyer Persona” az a fiktív karakter, aki egy személyben testesíti meg a célcsoportodat – az ideális ügyfél, vagy vásárló.
Nagyon egyszerűnek tűnik azt mondani, hogy célcsoport = mindenki. Hiszen joggal gondolhatod azt, hogy a nagyobb merítés több vásárlót hoz. De sajnos ez jelen esetben nem így van.
A konklúzió tehát az, hogy meg kell határozni, esetleg papírra vetni azokat a personákat, akikhez szólunk.
Engedd meg, hogy hozzak egy példát a könnyebb megértés érdekében. Én most ehhez a blog bejegyzéshez találtam ki egy képzeletbeli célszemélyt, de nyilván a gyakorlatban 1-1 teljes termék- vagy szolgáltatás csomaghoz készítünk ilyet. Vagy magához a vállalkozáshoz.
Nézzük meg, hogy jelen esetben kihez szól a bejegyzésem
Tehát az én Buyer Personam most egy olyan személy, akinek kisebb vállalkozása van maximum 10 fővel, körülbelül a 25-45 év közötti korosztályt képviseli, jelen van az online közösségi felületeken és blogbejegyzésével szeretne elérni minél több embert. Blogger Bianka jelen esetben egy olyan ember, aki kommunikáció, blogolás, SEO és marketing terén szeretne fejlődni.
Remélem, te is elkészíted az új, fiktív vásárlódat. Ha pedig már van, egy vállveregetést biztosan megérdemelsz, mert úgy látszik, tervezel és tudatosan építed vállalkozásod.
Mehetünk tovább?
#2 Határozd meg pontosan, miről szeretnél írni
Miután megvan a téma, és azt meg is tudod fogalmazni, jelölj ki egy kulcsszót, vagy kulcs kifejezést, amely az egész tartalmat röviden magába foglalja. Ez a SEO szövegírás egyik alapja.
A megfelelő kulcsszó kiválasztását finomítani tudod azáltal, hogy kutatást végzel annak keresési gyakoriságára valamint arra, hogy mekkora rá a verseny a konkurenciád körében.
A kulcsszó kereséshez nagyon hatékony ingyenes eszközök állnak rendelkezésre az interneten, melyek nemcsak értékelik beírt ötleteidet, de javaslatokat is tesznek szinonimákra is.
Nem fogok most részletesen elmerülni a kulcsszó kutatás mélységeiben (arról blogbejegyzést ide kattintva találsz), mert az nagyon hosszú lenne, viszont tudok adni egy mankót, ami segít kicsit "képbe kerülni".
Az általam javasolt online eszközök kulcsszó kutatáshoz a következők
Google Ads kulcsszó tervező
Melynek használata megkíván némi hozzáértést, de ha már láttál Google hirdetési felületet, akkor biztosan menni fog. Segítség ezen a linken található.
Google Trends
Melynek előnye, hogy nagyon egyszerű használni, hátránya, hogy nem mindig van találat. Arra figyelj, hogy Magyarországra állítsd a keresési területet.
Ubersuggest
A Google Ads-hez hasonlóan itt is találunk egyéb ötleteket is a sajátunkon kívül, de itt már konkrét tartalmi javaslatok is vannak – ő úgy hívja „Content ideas”. Hoppá! Még egy nagy segítség SEO szövegírás kapcsán. Gondolj bele, kilistázza a népszerű bejegyzéseket a beírt kulcsszó kapcsán.
#3 Használd a Yoast SEO bővítményt, ami ma az egyik legnagyobb segítség SEO szövegírás kapcsán
Ez az a pont, ami inkább a WordPresst használó olvasóimnak lehet igazán hasznos.
És ami a pláne, hogy az ingyenes verzió bőven elég kisebb vállalkozásoknak.
Ahogy arról már egy korábbi keresőoptimalizálással kapcsolatos cikkemben írtam, a Google több száz – akár 1000 szempontot is figyelembe vesz a rangsoroláskor, és hogy ne legyen könnyű dolgunk, ezek még folyamatosan változnak is. Ennek ellenére meg tudunk ragadni jó néhány sarokpontot, melyről ma, 2020 derekán tudjuk, hogy hatékonyan segítik az előrébb jutást a találati listában.
És hogy jön ide a Yoast SEO? Úgy, hogy ebbe a kis okos bővítménybe be van építve egy csomó olyan szempont, amik számítanak, és jobbá tehetnek egy keresőoptimalizálásra szánt szöveget. Így nekünk már csak használni kell.
A plugin telepítése után láthatóvá válik két új oszlop blogbejegyzéseid listájában.
Az első az úgynevezett SEO score ami az általános értékelését tartalmazza az adott bejegyzésnek keresőoptimalizálás szempontjából. A második oszlop a readability, mely az olvashatóság alapján osztályozza az adott szöveges tartalmat.
Mielőtt nagyon elmerülünk a technikai részletekben, szeretném kihangsúlyozni azt, hogy az első és legfontosabb szempont az olvasó maximális kényelme.
Ezt biztosítani tudjuk a szöveg megfelelő strukturálásával, áttekinthetővé tételével, képek használatával, és még sok sok olyan dologgal, melyet a következő pontokban fogok kifejteni.
Visszatérve a Yoastra… nagyon fantáziadúsan lett kitalálva az értékelési rendszere – közlekedési lámpák színeit használja az eredmények illusztrálására. A piros a gyenge minőség, a (narancs)sárga a közepes teljesítmény, és a zöld pedig a megfelelő, kiváló. Ezekből mind láthatsz példát a fenti képernyőképen.
Megjegyzés: ne lepődj meg, mert a plugin a telepítés után a weboldal egyes oldalait (pages) is értékelni fogja a fentiek szerint.
Azt a tapasztalatom, hogy a Blog bejegyzések esetén – természetesen ha belefektetjük a munkát – elérhető zöld-zöld állapot SEO pontszám és olvashatóság tekintetében. Próbálkozzunk, finomítsuk bejegyzésünket!
Mondok még néhány tippet, hogyan…
#4 Figyelj a bejegyzésméretre és a tagolásokra, legyen kényelmes az olvasás
Ahogy ezt már említettem, maga a blogolást rendkívül fontos ahhoz hogy keresőoptimalizálás szempontjából erősítjük vállalkozásunkat és weboldalunkat.
Mindig az szoktam mondani, hogy ha neked csak aktuálisan csak egy rövidebb mondanivalód van, akkor is nyugodtan ragadj „tollat” és írd meg, mert az is plusz egy tartalom és plusz egy oldal, amivel a keresőben megjelenhetsz.
Ugyanakkor fontos hogy legyenek hosszabb blogbejegyzések is melyeknél megkockáztatom azt mondani, hogy jobban teljesíthetnek SEO szövegírás szempontjából. De ez persze csak egy aspektus. Szerencsére.
Ha a szöveg hossz önmagában elegendő lenne egy jó pozíció eléréséhez, akkor nagyon sok, rossz minőségű tartalom lepné el hirtelen a világhálót.
Egy mondatban viszont összefoglalnám a lényeget: arra figyelj, hogy egy bekezdés ne legyen több két három mondatnál, tagold a szöveget, és használj alcímeket (ha passzol, kulcsszavakkal tűzdelve) azért, hogy az olvasóid számára a lehető legáttekinthetőbb legyen a tartalom.
#5 Legyen eleje és vége
Ez a pont nem kapcsolódik szorosan a SEO szövegírás témájához, az olvasói élményhez viszont annál inkább.
A bevezetés, a téma felütése rendkívül fontos! Ügyelj arra, hogy figyelemfelkeltő és tájékoztató jellegű legyen. Tartalmazza dióhéjban azt, hogy miről fog szólni ez a bejegyzés.
Legyen ütős és frappáns, mert ezen szekció alapján dönti el az olvasó, hogy tovább halad van sem.
+1 tipp: Kezdhetsz egy történettel is, azokat tényleg mindenki szereti.
Nagyon sok bejegyzés ha nem egy eseményt vagy történést mesél el, akkor egy feladatra vagy problémára próbál megoldást nyújtani. Ezért fontos, hogy a cikked legvégén legyen konklúzió vagy összefoglalás.
Ezenkívül olyan aktivitást ösztönző gombokat vagy linkeket is elhelyezhetsz, melyek a te szolgáltatásodat vagy termékedet hivatottak népszerűsíteni. Ezeket „call to action” szekcióknak is hívják.
#6 A belső és külső linkek, azaz a „pókháló”
Keresőoptimalizálás szempontjából úgy tudsz erősíteni egy-egy oldalt vagy bejegyzést, hogy hivatkozol rá egy belső link segítségével.
Bejegyzéseid szövegének írásakor tehát folyamatosan az járjon a fejedben, hol tudnád belecsempészni a további blog cikkeid linkjét. Egész pontosan azokét, melyek szorosan kapcsolódnak a témához.
Fontos a horgonyszöveg: az a szövegrész, amire rá van „ültetve” a hivatkozott bejegyzés linkje.
Például:
Ha el szeretnél merülni azokban a keresőoptimalizálási feladatokban, melyeket a weboldaladon el tudsz végezni, érdemes elolvasnod bejegyzésemet On-Site SEO témában.
Remélem rávilágítottam a lényegre… 🙂
Nem csak a belső link struktúra fontos hanem a kifelé mutató linkek is! Ha te hivatkozol bizonyos külső forrásokra, melyekről megbizonyosodtál előzetesen, hogy szakmailag és tartalmilag, valamint biztonsági szempontokból is megfelelnek, növelik profizmusodat, és azt sugallják majd, hogy felkészült és tájékozott vagy adott téma kapcsán.
Ezen felül biztos vagyok benne, hogy…
Minden külső forrás tanulmányozása során te is tanulsz valamit, amit aztán később kamatozthatsz.
#7 A SEO szövegírás és a képek kapcsolata
Joggal kérdezed azt, hogy mi a képek jelentősége egy szöveg keresőoptimalizálása kapcsán. Tényleg befolyásolnak bármit is? A válaszom az, hogy igen.
Nem csak azért, mert akkor örültem hogy, kevesebbet kell elolvasni, hanem azért is, mert egyszerűen lazította a tartalmat és segített a vizuális megértésében.
Nincs ez másként az online platformokon sem. A képek nagyon nagy hatással bírnak az olvasóra (jobbára pozitív értelemben). Ezért használd őket bátran – bármit, ami témába vág, odaillő és a szövegkörnyezet engedi.
Ezenfelül határozottan jól tud „teljesíteni” egy diagram, egy infografika, vagy egy videó. Próbáld ki bátran!
És akkor nézzük most meg a technikai részleteket a képekkel kapcsolatban
Képoptimalizálás, képek SEO-zása
- Optimális képméret
Nyilvánvaló, hogy minél nagyobb a kép, annál jobb a minősége. Hátránya, hogy hosszú ideig töltődik be, tehát lassítja az oldalt. Ezért igyekezz minél kisebb, de még jó minőségű fotókat és ábrákat használni. Segíthet a képek „lebutításában” a Photoshop, de vannak olyan online toolok, melyek néhány kattintással segítséget tudnak nyújtani képek kicsinyítésében.
- Alt text, azaz Alternatív szöveg mező
A Google nem látja, mi van egy képen. Bár gondolom, ezzel nem állítok újdonságot. Viszont az a klassz, hogy meg tudjuk mondani neki, mi van a képen, és ezt értékeli! Figyelj hát minden kép feltöltésekor, hogy az „Alt text”-be közérthetően írd le, mi van a képen. Ne feledd némelyikbe belecsempészni a kulcsszavad.
- Csekkold vissza mobilon
Tegyük fel, hogy beraksz egy képet jobbra rendezve egy szöveg mellé. Asztali gépen, laptopon jól mutat, de simán előfordulhat, hogy mobilon a szöveg, ami ugye balra van rendezve, 3 betűnyi szélességre csökken. Ezért ha kész vagy mindennel, a mobil nézetet ne feledd ellenőrizni és korrigálni, ha szükséges.
#8 Meta cím és meta leírás
Máris jön a példa!
Fontos, hogy ezt megadd. WordPressben a Yoast SEO bővítmény erre lehetőséget kínál. Ha más rendszert használsz, érdemes megkeresni a módját, hogyan lehet ezt rögzíteni.
Fontos, hogy mind a címben, mind a leírásban érdemes szerepeltetni a kulcsszavadat a jó teljesítmény érdekében.
Bírod még szusszal? 🙂 Nemsokára a végére érünk. Örülök, hogy itt vagy.
#8 „Kiemelt kép” és a közösségi megjelenések finomítása
Állítsd be sokatmondó kiemelt képet és figyelj arra, hogy az alternatív szövegmező ki legyen töltve.
WordPressben a bejegyzés mellett jobb oldalt, a „Kiemelt kép” mezőbe kell egyszerűen feltöltened, amit megfelelőnek találsz.
Szintén WordPress-ben maradva még pár szó erejéig: a Yoast SEO remek lehetőséget biztosít számodra ahhoz, hogy beállítsd bejegyzésed Facebookos illetve Twitteres megosztási adatait („Social” címszó alatt). A megjelenítendő képként sokszor a kiemelt képet használom ügyelve képarányokra, melyeket elvárnak a közösségi média felületek.
#9 Kategóriák és címkék használata
Nem kapcsolódnak szorosan a SEO szövegírás témájához, de nagy jelentőségük van a felhasználói élmény növelésében.
Általánosan elmondható hogy minden bejegyzést besorolhatunk általunk kialakított kategóriákba, illetve felruházhatjuk címkékkel.
Az a javaslatom, hogy ha van rá lehetőség, használj legalább egyet ezek közül. Hogy melyiket? Amelyek a leginkább segítik az olvasót – és nem generálnak nagy káoszt (a címkéket azért túl tudjuk tolni, csakúgy, mint a #-eket ;))
#10 Összefoglalva
#1 Nem feltétlenül kell mély technikai ismeretekkel rendelkezni ahhoz, hogy egy történetet vagy cikket írjunk (WordPress) weboldalunkra, valamint részben, vagy teljesen keresőbaráttá tegyük azt. Természetesen nem árt a szakmai háttér de bátran belevághatsz hol hosszú, hol rövid blog bejegyzés írásába. Lehet hogy először nem lesz tökéletes, de muszáj türelmesnek (és ha kell, eleinte elnézőnek) lenned magaddal szemben. A gyakorlás után biztos vagyok abban, hogy a siker nem marad el.
#2 Érdemes kiismerni a használt CMS (pl. WordPress, Joomla, bérelhető webáruház) képességeit, és minden olyan eszközt, ami a keresőoptimalizált bejegyzések megírását támogatja. Olvass a témában, legyél nyitott, vagy ha úgy érzed, kérj szakmai segítséget. Hidd el, naprakész SEO tudással rendelkezni ma, 2020-ban igen nagy kincs vállalkozásodnak.
Mára a végére értünk. Bízom benne, hogy találtál hasznos dolgokat bejegyzésemben. Amennyiben kérdésed van, tedd fel bátran a bejegyzés alatt, vagy vedd fel velem a kapcsolatot.
Ha úgy gondolod, másnak is érdekes lehet ez a tartalom, oszd meg bátran!
Facebook oldalamon további érdekességeket találhatsz, és az új bejegyzésekről is kaphatsz infókat.
Jó blogolást kívánok!