Ülsz és vársz, hogy végre betöltődjön az oldal. Nézed, ahogy „karikázik”. Csekkolod a wifit, még mindig semmi. Aztán hopp, végre valami „feljsejlik” a távolban….Lassan betöltődő honlapokkal gyakran találkozhatunk, nem véletlenül. Ugyanis a weboldal gyorsítás rendkívül összetett feladat, és számos tényező befolyásolja.
Az alábbi cikkben lesz egy kis bemelegítés, fogalommagyarázat, meg sima magyarázat is, hogy minek rugózik mindenki ennyit a honlap sebességen, hisz ráérünk…vagy mégsem?
Kezdjük az alapoknál: a 3 mp alatti betöltési idő, mint „mumus”
Nem kell különösebb irodalomkutatást végeznünk ahhoz hogy kiderítsük, hány másodperc áll maximum rendelkezésre, hogy honlapunk betöltődjön és a látogató ne csukja be az ablakot.
Nagyon egyszerűen lehet becslést adni erre. Elég, ha önmagunkból indulunk ki. Tehát amikor beírsz egy weboldal címet, te mennyit vagy hajlandó várni a tartalom megjelenésére? Mi az a pont amikor inkább már hagyod az egészet és bezárod a böngésző ablakot? 3 másodperc? 5 másodperc?
Jöhetnék itt a közhelyekkel, hogy „felgyorsult világban élünk” – ami amúgy igaz is – de én itt, ezen cikkben inkább elmagyaráznám, hogy miért kulcskérdés a weboldal sebessége, és mi köze van a Google keresőoptimalizáláshoz.
Ezen felül megragadom az alkalmat (és remélem a figyelmed), és hozok néhány tényt és tévhitet is a téma kapcsán.
Miért fontos, hogy gyorsan betöltsön egy honlap?
Az előbb már említettem, hogy a vevők és látogatók megtartásához kulcsfontosságú a honlap alacsony betöltési ideje. De miért fontos még pluszban (ha ez esetleg nem lenne elég indok…)?
Ha weboldalad van, és hirdetéseket is futtatsz láthatod, hogy a marketing ezen eszköztára nem a legolcsóbb megoldás. A hosszú távú, tartós „pozícióban maradást” a Google keresőoptimalizálás, azaz a SEO nyújtja.
Számos cikk született már az Ananász Design berkein belül a keresőoptimalizálás kapcsán melyet egészen az alapoktól magyarázunk el az érdeklődőknek.
Egy weboldal Google-ben történő elhelyezkedését, egész pontosan a találati listán megkapott pozícióját jelentősen befolyásolja a weboldal sebesség! A rangsorolás egy fontos részét képezi. Amennyiben tovább olvasnál a Google kereső optimalizálás témájában kérjük kattints ide >>>
A fentieken túl amire talán kevesen gondolnak az, hogy ha a weboldalra, vagy webáruházba időről-időre új tartalmak kerülnek feltöltésre (legyen az termék, blogbejegyzés, képgaléria) folyamatosan duzzad a honlap tartalmának mennyisége. Ez pedig befolyásolhatja a betöltési sebességet is. Ha alapból egy lassú weboldallal indulunk, és leterheljük még egy (nem optimalizált) 35 képből álló képgalériával elképzelhető, hogy tovább romlanak a honlap betöltési sebességének mutatószámai.
Tények és tévhitek honlap sebesség & weboldal gyorsítás kapcsán
Már a weboldal készítés folyamán is lehetőség van figyelni arra, hogy annak betöltési sebességét optimális szinten tartsuk
Nem mindegy hogy milyen WordPress sablont használunk, milyen és hány darab bővítményt telepítünk, valamint mekkora képeket töltünk fel a honlapra. Figyelj tehát nagyon, amikor webdizájnert választasz, hogy megfelelő felkészültséggel rendelkezzen sablon és bővítmények kiválasztása terén, valamint tudjon képeket optimalizálni.
Mindegy mekkora képeket töltök föl a weboldalamra
Az előző bekezdés alapján egyáltalán nem mindegy, hogy mekkora képek kerülnek feltöltésre a weboldalra. A betöltési sebességen lehet úgy is csökkenteni, hogy például a menüsor alatti nagyméretű banner képet optimalizáljuk (ha van, és mondjuk 300 KB feletti a mérete). Érdemes tisztában lenni az új generációs kép formátumokkal, ugyanis a JPG kiterjesztésen kívül más lehetőségek is rendelkezésre állnak nagyméretű, ám minőségromlás nélkül lebutított képformátumok használatára.
Lusta betöltés, azaz lazy loading
A képek betöltése kapcsán érdemes megemlíteni az úgynevezett lazy loading beállítást, mely segít abban, hogy adott kép csak és kizárólag akkor töltődjön be, amikor már a görgetésben odaért a holnapon a látogató az adott grafikai elemhez. Ennek beállítása kapcsán kérd weblap fejlesztőd segítségét.
A weboldal sebességet utólag is lehet javítani
Ugyanakkor nagyon fontos megjegyezni azt, hogy ha a weboldal gyorsítás feladataival nem az eredeti fejlesztődet bízod meg, előfordulhat, hogy nehezebben találsz majd embert eme nemes feladatra. Ezen felül pedig fennáll a veszélye annak hogy azt mondja, egyszerűbb nulláról újjáépíteni a honlapodat. Tudom…rémálom.
Léteznek ingyenes WordPress bővítmények, amelyek segítenek a weboldal gyorsítás kapcsán
Ha most elbizonytalanodtál, hogy mik is azok a WordPress bővítmények, kérjük kattints ide és olvasd el kapcsolódó cikkünket a témában.
Amit tudni érdemes, hogy a gyorsítótár kezelésével, és a háttérben futó fájlok optimalizálásával jelentős gyorsulás érhető el. Ezek bizonyos bővítményekkel valósíthatóak meg. Léteznek ingyenes és fizetős verziók is.
Az a tapasztalatom, hogy ingyenes bővítményekből valamikor több különböző fajtát is fel kell telepíteni egyazon cél eléréséhez – tehát a weboldal gyorsítás megvalósításához. Az Ananász Designnál éppen ezért átálltunk egy darab többfunkciós fizetős bővítményre azért, hogy a lehető legjobb eredményeket érjük el holnap sebesség tekintetében, és ne kelljen több WordPress bővítménnyel operálnunk egyszerre.
Weboldal sebesség mérése DIY
Lehetőséged van magadnak is megmérni honlapod sebességét. Érdemes több, különböző helyen lefuttatni az ellenőrzést. Van, amelyik szigorúbb, és van, amelyik kevésbé. Szintúgy van, amelyik mobil nézetet is vizsgálja, valamelyik pedig nem. Mutatom a TOP3-at, amit én használok.
Google Page Speed Insights
Ez a Google saját weboldal sebesség mérő eszköze. Az eredmények feltüntetése mellett számos instrukciót is felvázol a javítások kapcsán.
Elérése: https://pagespeed.web.dev/
GT Metrix
Színes, szagos diagrammal vár a GT Metrix. És persze egy csomó hasznos infóval.
Elérése: https://gtmetrix.com/
Ubersuggest
Aki hozzám hasonlóan egy kicsit is kacsingat a tengerentúli SEO tudás felé, bizonyára találkozott Neil Patel Ubersuggest nevű eszközével. A rendszerben elérhető információknak se szeri, se száma. Az ingyenes verzió regisztrációhoz kötött, amit érdemes megugrani, ha szintet lépnél keresőoptimalizálás terén, és értesz angolul.
Elérése: https://neilpatel.com/ubersuggest/
„Mindegy, csak szép legyen”
Azért ez így, ilyen formában nem teljesen igaz
Természetesen nagyon fontos a külalak, de ha meg se várja a látogató még betöltődik a honlap akkor teljesen mindegy, hogy hogyan szeretnénk elkápráztatni őt.
Weboldás gyorsítás kapcsán tehát a következőkre figyelj
#1 Kiválasztott WordPress sablon (mikor frissítették utoljára, milyen értékeléseket kapott stb.)
#2 Képméretek optimalizálása (képméret csökkentés, vagy minőségromlás nélküli „butítás”)
#3 Gyorsítótár és CSS, JS stb. fájlok optimalizálása (WordPress bővítmény, vagy bővítmények segítségével)
#4 Hozzáértő webdesigner kiválasztása (hogy lehetőleg ne kelljen egyszer majd másnak fizetned, mert az eredeti jelölt „tákolt” honlapot készített neked)
Ha kérdésed merült fel, kérlek ne tartsd magadban. Irány a komment mező! Ha pedig úgy gondolod, másnak is hasznos lehet a cikk, oszd meg bátran! 😉