Az Off-site SEO fogalma
Folytassuk SEO ismereteink bővítését. Az előző bejegyzésemben a keresőoptimalizálási feladatok csoportosítását mutattam be, illetve az on-site SEO rejtelmeit. De nem szabad itt megállni, lássuk az off-site SEO-val kapcsolatos tudnivalókat. Kezdjük egy fogalom tisztázásával:
Az off-site, más néven off-page SEO azok a weboldalunk hatáskörén kívül eső tevékenységek, melyeket azért teszünk, hogy honlapunk megítélése más oldaldalak, illetve a Google szemszögéből minél népszerűbb legyen. Ebben az esetben az számít, hogy „mit gondolnak rólunk mások„.
Az Off-site SEO rejtelmei
Míg az On-site SEO fókuszában maga a weboldal állt, és azok a feladatok, melyeket azon belül tudunk kivitelezni, off-site esetben elsősorban a honlap kapcsolati hálójára figyelünk.
Nagyon leegyszerűsítve: ebben az esetben a Google azt nézi, hogy mennyire népszerű a honlapunk a neten, valamint azt, hogy ezt ki vagy mi állítja rólunk.
Mielőtt belemélyedünk, lássunk még egy csoportosítást (ígérem több nem lesz), melyek az off-page SEO két legfontosabb aspektusát takarják:
- Külső hivatkozások, linkek, amik a weboldalunkra mutatnak
- Linkektől független megjelenésünk, online média
Külső hivatkozások, „backlinkek”
Kezdeném azzal, hogy ma már nem divat „trükközni” olyan módszerekkel, mint régen, hogy teleszórjuk a netet honlapunk linkjeivel (akár a főoldal, akár egy aloldal elérhetőségéről legyen szó). Jelenleg ez már teljesen felesleges, a Google ennél sokkal okosabb.
Akkor mit lehetne tenni, hogy virtuális lábnyomot hagyjunk az online térben, lehetőleg mások weboldalán?
Nincs mese: hiteles, jól felépített és minőségi tartalmakat kell gyártani. Ez alapján pedig majd késztetést érez más is, hogy hivatkozzon oldalunkra, vagy egy adott blog bejegyzésünkre. És voilá….na jó, ez azért nem ilyen egyszerű.
De előtte hadd magyarázzam meg egy példával.
Tegyük fel, hogy szépségápolási termékeket készítünk, ügyelve arra, hogy – amellett, hogy minden előírásnak megfelelünk – teljesen természetes, bőrazonos és kiváló minőségű alapanyagokkal dolgozunk. Menjünk tovább: adott egy online magazin, mely termékajánlójába keres hasonló készítményeket. Mit tesz? Hallott a mi cégünkről, és le is tette a voksát egy arckrémre. Magazinjában behivatkozza a terméket, egész pontosan a webáruházunkat, ahol kapható. Vajon mennyit ér nekünk ez a link? Mennyire erősíti webshopunkat SEO szempontból?
Ahhoz, hogy ezt megválaszoljuk, meg kell néznünk, hogy milyen feltételeknek kell még megfelelni ahhoz, hogy egy link értékes „backlink” legyen?
Lássuk a kritériumokat!
- Az online magazin legyen népszerű, rendelkezzen viszonylag nagy olvasóközönséggel, és a Google-ben legyen alapból jó helyezése.
- A cikk, amiben a bűvös link található, ne legyen régi.
- Az anchor text (mely maga az a szöveg, ami mögé beteszel egy linket, mint például EZ ITT) olyan szöveget tartalmazzon, ami utal a hivatkozott oldalra. Példánknál maradva ezt használnám: „természetes, bőrazonos arckrém”.
- A szövegkörnyezet, melyben az „anchor text” csücsül, tartalmilag is a témáról szóljon. Esetünkben például ne egy babgulyás recept közepén legyen.
Hozok még egy példát. Ez a SEO ügynökség például csak és kizárólag keresőoptimalizálással foglalkozik. Ezzel a linkkel én most adtam egy releváns backlinket egy erős horgonyszöveggel. Hiszen az Ananász design weboldal szakmailag hasonló témájú, és a megfelelő szavak mögé lett betéve weboldaluk elérhetősége. Ha amögé tettem volna, hogy „kötés-horgolás online leckék”, nem biztos, hogy annyira betalálna – sem az olvasóknál, sem a Google-nél.
Remélem, nagyjából ez így érthető. 🙂 Menjünk tovább.
Mit tudunk még tenni off-site SEO téren a linképítésen kívül?
Linkektől független megjelenésünk, online média
A linképítésen, és a backlinkek hálóján kívül van még néhány olyan dolog, amivel erősíthetjük pozíciónkat a keresőben.
Mik tehát az off-site SEO feladatok a linképítésen túl?
- Használd a „Social Media” erejét. Tartsd frissen a Facebook, Insta, Twitter, Pinterest stb. oldalaidat igényes, célcsoportodnak releváns tartalmakkal. A honlapodra mutató tartalmak esetében a like-ok, megosztások mind-mind hozzájárulnak a weboldalad erősítéséhez.
- Gondolkodj el bejegyzéseid kommentelési lehetőségén. Tudom, hogy ehhez le kell küzdeni bizonyos bennünk rejlő mumusokat, és még az Adatvédelmi tájékoztatóban is meg kell említeni, de valószínűleg megéri. Az első alkalommal körülményes, mire mindent beállítasz, megtalálod a megfelelő kinézetet és formát, valamint gondoskodsz róla, hogy biztonságos és GDPR-ready legyen.
- Vendég-blogj. Ez azt jelenti, hogy írj blog bejegyzést másnak az oldalára. De csak olyanéra, akinek tevékenysége a Te profilodhoz hasonló. Weboldal készítőként én sem mutatnék jól egy SEO-s cikkemmel egy kreatív bolt oldalán, ugye? Nem mellesleg vendég blogolással a backlinkek megszerzésén túl még klassz szakmai kapcsolatokra is szert tehetsz!
- Jelenj meg fórum bejegyzésekben. De megint csak akkor, ha témába vág. Nem érdemes nyomulni.
- Végezz kiváló munkát, hogy a feléd irányuló értékelések maximálisak legyenek (Pl. Google Cégem értékelés).
- Készíts képeket, videókat, kreatívokat, melyek megragadják olvasóid és követőid figyelmét, megosztásra ösztönözve őket.
- Építs kapcsolatot olyanokkal is, akiknek viszonylag nagy követő táboruk van (pl. influencerek). Ha sok, minőségi tartalmat gyártasz, előbb-utóbb megajándékozhatnak egy sokat érő linkkel.
- Figyelj a céged arculatára. A logó, kreatívok, plakátok mind-mind egységességet sugalljanak. Gondolj például a Coca-colára. Az el lett találva, ugye?
- +1 Legyen SEO stratégiád. Közel 10 év projektmenedzsmentben szerzett gyakorlat után bátran állíthatom, jó ha van egy terved. Legalább egy.
A fentiekben felsorolt tevékenységek vége sok esetben az, hogy kapunk egy értékes linket. Itt tehát minden mindennel összefügg.
Van még egy fontos dolog, amit feltétlenül meg kell említenem…
Légy türelmes! Amikor azt mondom, hogy egy weboldal keresőoptimalizálása legalább fél év, nem arra gondolok, hogy fél év lesz, mire ráncba szedjük az on-site és technikai dolgokat. Hanem pont az off-site SEO feladatokra. Ennek oka az, hogy legtöbb esetben közvetve tudjuk csak befolyásolni a történéseket. Ugyanakkor nem gondolom, hogy a kitartó munkának ne lenne meg a gyümölcse. Én belevágnék…
Köszönöm, hogy elolvastad! Hamarosan jelentkezem a technikai SEO feladatokkal!
Ha a keresőoptimalizálás 1-1 aspektusára mélyebben is kíváncsi vagy, de csak pár perced van ismereteid bővítésére, kövesd Online Marketing Percek sorozatomat. Az újabb epizódokról a Facebook oldalamon értesülhetsz, de minden bejegyzést megtalálsz majd itt, a weboldalamon is.