2022 decemberében járunk, az év végén. Szeretek ilyenkor kicsit leltározni, visszatekinteni a jól sikerült, illetve a tanulságos dolgokra, melyek mind-mind a jövő üzleti „stratégiájának”, hozzáállásnak és mentalitásnak részét képezik majd. De mi van mások tanulságaival, amit kívülről szemlélünk? Az utóbbi több, mint 2 évben számos webshop indítás előkészületeit terveztük meg ügyfél mentorálással egybekötve, valamint kiviteleztük egészen az élesbe állásig.
Jelen bejegyzésemben egy csokorba szedtem néhány fontos tanulságot, melyeket megfogadva érezhető volt egy adott webáruház átlagon felüli minősége, de elvetve nehézségeket okozhatott.
Sokszor hangoztatom, hogy nem vagyok marketinges, DE! együtt lélegzem, lélegzünk a kis- és középvállalkozásokkal napi szinten, és közösen építjük a siker felé vezető utat online marketinges kollégákkal. Jöjjön tehát az ultraszubjektív leltárom 2022-ből webshop indítás témában.
#1 Üzleti terv – nem csak multiknak
Az üzleti tervet a Wikipedia a következőképp definiálja: „Az üzleti terv egy üzleti vállalkozás útját jelöli ki az előkészületektől a kijelölt célokig. Gyakorlatilag egy középtávú akcióterv, ami általában három vagy öt évre jelöli ki a taktikai és stratégiai lépéseket, és azok időzítését.”
Ha elkészítesz valamiféle üzleti tervet, akkor határozott elképzelésed lesz többek között a cégarculatról, avagy brandről, amit márkáddal szeretnél kifejezni, az iparági helyzetről és versenytársakról, valamint a marketing-, értékesítési és pénzügyi terveidről.
Segít tisztán látni azt, mibe és hogyan érdemes pénzt, időt és energiát fektetni, és mibe nem. Ha nagyon kisarkítom akár az is kijöhet eredményeként, hogy nem érdemes adott formában/termékkörrel/stratégiával elindítani a boltot. Egy szóval tanulságos, és valamennyi biztonságot is ad.
#2 Nincs webshop indítás minimális technikai tudás nélkül
Itt két dolog van, amivel érdemes tisztában lenni. Egyrészt azzal, hogy a termékek tömeges feltöltéséhez Excel tudásra van szükséged legalább alap szinten. Nagyon ritka az olyan webshop, ahol csak 20-30 termék van, és kézzel még nem egy agyrém berögzíteni. A trend a minimum 70-80, de de akár 10.000 féle termék.
A másik dolog, amivel képbe kell kerülni, az a webshop (például Shoprenter, vagy WordPress) technikai felületének használata. Nem, nem kell majd kódolnod 🙂 Azt nyugodtan bízd a szakértődre. De! a rendelések státuszát állítanod kell majd, ezen felül számláznod, készletet kezelned, termékleírást, árakat, akciókat módosítanod is szükséges lesz. Megoldás persze, ha van egy hozzáértő adminisztrátorod, de sok mindent tényleg érdemes inkább magadnak megtartanod.
#3 Marketing, hirdetések, meg a szubjektív valóság
Van egy elméletem, amit néhány hozzáértő kolléga már megerősített: a „covid-helyzet” megnehezítette az online térben történő érvényesülést. Mit jelent ez a gyakorlatban? Azt, hogy nagyobb mennyiségű, gyakori, és kifogástalan tartalmak nélkül nagyon kevés az esély az értékes kattintások begyűjtésére.
Ráadásul még ennek fényében is azt szoktam mostanában javasolni az ügyfeleknek, hogy amikor a pénzügyi tervet készítik, opciósan ugyan, de tervezzenek némi forrást a fizetett hirdetésekre, melyet a webshop indítás után tudnának majd felhasználni, amennyiben szükséges. Ezek a hirdetések lehetnek social media (Facebook, Instagram, stb.) platformokon, és a Google Ads rendszerben is.
Summázva ennyit mondanék:
Attól, hogy van egy csodaszép webáruházad szuper termékekkel, még nem biztos, hogy észre fogják venni a vásárlók. Tenni kell érte, és ez sok munka, idő, energia és valószínűleg pénz lesz.
#4 Megúszhatatlan vagy kötelezően válaszható alapfogalmak
Nagyban megkönnyíted a dolgod, ha képbe kerülsz a következő alapfogalmakkal:
Képoptimalizálás
Hiszen a sok, nagy kép (például a számos termékfotó) lelassítja a weboldalad és elhagyják a látogatók, a rossz minőségű, pixeles képek meg komolytalanok! A kimenetelt pedig tudod. Elhagyhatják az oldaladat.
Keresőoptimalizálás (SEO)
Ha minőségi tartalmakat szeretnél, és hosszú távon csökkenteni a hirdetésekre fordított összeget, akkor a stratégiádba (és pénzügyi tervedbe) érdemes beépíteni a keresőoptimalizálást. A SEO-ról sok-sok infót olvashatsz tudástárunk számos bejegyzésében >>>
Adatvédelem és GDPR
Értsd Adatvédelmi tájékoztató, ÁSZF és társai. Jogi kötelezőségek, hiányukban „vastag filctollas” büntetéssel.
#5 A munka fele a tiéd, ha webshop indításba kezdesz
Sajnos, vagy nem sajnos, nem úszhatod meg a sok-sok belefektetett munkát. Csak néhány ezek közül, melyre a fejlesztőd nehezen tud majd válaszolni:
Mik lesznek a termékkategóriák?
Mik lesznek a termékek? Mekkora a készlet? Milyen áron adod? Mi a leírása? Hol vannak a képek hozzá, és milyenek?
Hogy lehet majd fizetni az áruházban és milyen kiszállítási módok lesznek?
Mit szeretnél írni a „Rólunk” részbe?
Mik a kapcsolati adatok?
Egy szó, mint száz a webshop fejlesztés csapatmunka. De ha hozzáértő szakértői csapatot választasz magad köré, akkor egy szuper, és gördülékeny projekt kerekedik belőle.
A jelige: Merj nagyot álmodni, de tervezz, tájékozódj és tekintsd a dolgokat reálisan.
Ha kicsit megriadtál esetleg a fentiek kapcsán, semmi gond. A célom a tapasztalatok megosztása volt, és az, hogy a webshop indítás lépései közé építsd be a fentieket, ne lépd át őket azért, hogy biztos, időtálló és versenyképes alapra tudd építeni online boltodat.
Ha kérdésed, vagy kommented adódott a témában, ne tarts magadban, írd le alább!